D4/2011M BIG FLOAT -kaivinkoneen kaatuminen ja uppoaminen Virpiniemen edustalla Pohjanlahdella 10.7.2011

BIG FLOAT 16.36 -tyyppinen kelluva kaivinkone kaatui Virpiniemen edustalla Pohjanlahdella 10.7.2011. Kaivinkone oli lähtenyt noin klo 13.00 ohjaajan kuljettamana, teloja ja kauhaa apuna käyttäen, ylittämään Virpiniemen merivartioaseman edustalla olevaa selkää kohti aiottua työkohdetta Hietakarin edustalla. Tultuaan syvempään veteen kaivinkoneen keula alkoi painua ja kallistua. Kuljettaja yritti kauhalla oikaista kallistumaa, mutta kaivinkone kallistui lisää. Toinen työhön osallistuva mies tuli Buster-veneellä apuun ja nousi kaivinkoneeseen. Sen keula oli jo painunut syvälle, kun se yhtäkkiä klo 13.55 kaatui. Miehet joutuivat veden varaan, mutta pääsivät ylösalaisin olevan kaivinkoneen päälle. He siirtyivät Buster-veneellä maihin.

Kaivinkonetta ei saatu ankkuroitua. Aamulla 12.7.2011 se kiinnitettiin köydellä rantaan, jotta se ei ajelehtisi kulkuväylälle. Kaivinkone hinattiin 14.7.2011 merivartioston rantaan, josta se seuraavana päivänä nostettiin maihin.

Onnettomuus johtui kaivinkoneen käytöstä vastoin valmistajan ohjeita, minkä vuoksi kaivinkoneen vakavuus oli heikentynyt. Tämän lisäksi kuljettajaa ei ollut perehdytetty kelluvan laitteen käyttöön.

Onnettomuustutkintakeskus suosittelee, että yritys käyttää kelluvan kaivinkoneen ohjaajina vain tähän työhön pätevyyden omaavia henkilöitä ja katsastuttaa kalustonsa Liikenteen turvallisuusvirastolla. Liikenteen turvallisuusvirastoa suositellaan tehostamaan ruoppauskaluston katsastustoimintaa.

Lisäksi tutkijat toteavat, että onnettomuudessa kaatuneen kaivinkoneen omistajayritykselle suunnatut suositukset koskevat koko ruoppausalaa, mikäli kalusto toimii syvässä vedessä. Tällöin on erityisesti otettava huomioon tietty laivateknisen koulutuksen ja selkeiden ohjeiden tarve, varsinkin aluksen vakavuutta koskevat seikat. Lisäksi tutkinnassa on havaittu, että laatujärjestelmien käyttö on alalla vähäistä. Alan toiminnan turvallisuutta parantaisi laatujärjestelmien käyttöönotto.

D4/2011M Tutkintaselostus (pdf, 1.03 Mt)

Julkaistu 24.9.2012