B1/2003M Ms CAMILLA, vaaratilanne ja aluksen evakuointi Pohjois-Atlantilla 23.1.2003

Keskiviikkona 23. tammikuuta 2003 lähetti suomalainen ro-ro lastialus CAMILLA hätätilanteen ennakkoilmoituksen, ECAREG-viestin, jossa se ilmoitti ajelehtivansa konevaurion vuoksi ohjailukyvyttömänä paikassa 46° 54,7' pohjoista leveyttä ja 46° 50,9' läntistä pituutta Pohjois-Atlantilla, 240 mailia Newfoundlandista itään. Sanomassa alus ilmoitti yrittävänsä saada hinausapua. Hinausavun aikataulun ja sääennusteiden vuoksi päällikkö päätti kuitenkin evakuoida aluksen henkilökunnan turvallisuuden varmistamiseksi. Henkilöstö evakuoitiin Kanadalaisella pelastushelikopterilla, sen toimintakyvyn äärirajoilla, ja kuljetettiin St. John'siin.
Ajelehtiva alus hinattiin myöhemmin Conception Bay'hin New Foundlandiin ja myöhemmin St. John'sin satamaan. Alus on myyty uudelle omistajalle kesällä 2003.
Konevaurion syntymisen todennäköisimpänä syynä tutkintalautakunta pitää pääkoneen puutteellista voitelua. Voiteluongelmia syntyi usean eri tapahtuman seurauksena.
Tutkijat suosittelevat, että ylösmakauksen jälkeisen aluksen liikenteeseen ottamisen yhteydessä noudatetaan huolellisesti luokituslaitosten antamia ohjeita ja suosituksia. Tutkijat asettavat kyseenalaiseksi konventionaalisten pelastusveneiden ja puhallettavien pelastuslauttojen käyttökelpoisuuden valtameriolosuhteissa.

B1/2003M Tutkintaselostus (pdf, 0.96 Mt)

Julkaistu 23.1.2003