M/S EJDERNIN karilleajo Torsholmassa Ahvenanmaalla 6.10.2023

Tapahtumien kulku

M/S Ejdern oli lähestymässä Lilla Hummelholmin lauttalaituria Torsholmassa 6.10.2023 kello 19.30:n aikaan, kun alueella vallinnut kova tuuli aiheutti alukselle ongelmia. Juuri ennen perille saapumista kansimies meni alas komentosillalta laskeakseen perärampin ja päästääkseen maihin viisi matkustajaa ja kolme autoa. Konepäällikkö oli aluksen konevalvomossa ja aluksen päällikkö yksin komentosillalla ohjailemassa alusta. Tuuli puhalsi kaakon suunnasta ja sen voimakkuus oli arviolta yli 20 m/s. Lisäksi oli pimeää ja satoi kaatamalla. Aluksen sijainnit eri kellonaikoina näkyvät kuvasta 1.

Sininen viiva (kuva 1) näyttää ensimmäisen kiinnittymisyrityksen noin kello 19.29. Alus ei päässyt kiinnittymään laituriin, koska keulapotkuri ei jaksanut pitää aluksen keulaa vasten laituria vasten. Tuuli ja mahdollisesti virta työnsivät aluksen poispäin. Uusi yritys tehtiin perä edellä mutta sekin epäonnistui. Sen jälkeen päällikkö käänsi aluksen ajaakseen keula edellä laituriin. Alus ajautui kuitenkin tuulen mukana laiturista poispäin. Kiinnitystä yritettiin vielä uudelleen perä edellä, mutta yritys epäonnistui. Tämän yrityksen yhteydessä päällikkö oli kutsunut konepäällikön komentosillalle. Päällikkö pyysi konepäällikköä kytkemään vakiokierrosohjailutoiminnon päälle ja yritti vielä kerran saada aluksen kiinni laituriin siinä onnistumatta. Tämän jälkeen päällikkö päätti lähteä Lappoon, käänsi aluksen ja ohjasi sen noin 200 metrin päähän laiturista. Alus oli sen jälkeen pysähtyneenä noin kello 19.49 alkaen (2), jolloin se ajelehti noin 270 metriä luoteeseen ja päätyi lopulta matalikolle kello 19.55 (3). Noin kello 21.15 alus irtosi matalikolta, koska tuulen suunta oli muuttunut. Alus ajelehti noin 200 metriä koilliseen, jolloin päällikkö päätti ankkuroida sen. Alus saatiin ankkuroitua kello 21.21 (4). Kello 21.45 alukselle saapui kaksi merivartijaa, jotka puhalluttivat miehistön. Tulos oli 0 promillea. Tutkittuaan aluksen ja todettuaan, että propulsiojärjestelmä ja koneisto toimivat normaalisti, eikä vuotoja ollut havaittu sekä saatuaan luvan Liikenne- ja viestintävirasto Traficomilta sekä luokituslaitos Lloyd´silta päällikkö päätti nostaa ankkurin ja lähteä kohti Lappoa kello 22.29, jonne saavuttiin kello 23.06. Rajavartiolaitoksen vartiolaiva Tursas, Kökarin ja Susiluodon merivartioasemien partioveneet, sekä kaksi Ahvenanmaan meripelastusseuran yksikköä, Lady Brändöstä ja Stormskär Vårdöstä, varmistivat, että matka sujui turvallisesti.


Kuva 1. Sijainnit ja kellonajat ECDISin mukaan tapahtumien aikana (Kuva: Otkes)
















Taustatekijät

Seuraavassa on hätäilmoitukseen ja -liikenteeseen liittyvät havainnot:

  • Kello 19.55 M/S Ejdern ajautui matalikolle, minkä jälkeen kansimies soitti varustamon hätänumeroon.
  • Kello 20.03 varustamon Fleet Manager otti yhteyttä Maarianhaminan hätäkeskukseen, ja puhelu yhdistettiin edelleen Länsi-Suomen merivartioston meripelastuskeskukseen (MRCC). Varustamo viesti tapahtumasta sisäisesti sekä otti yhteyttä Ahvenanmaan maakuntahallitukseen.
  • Kello 20.08 MRCC käynnisti meripelastustapahtuman ja hälytti yksiköt kello 20.10.
  • Kello 20.15 päällikkö ilmoitti tapahtumasta varustamon turvallisuusvastaavalle.

M/S Ejdern on yhteysalus, joka liikennöi reitillä Torsholma–Lappo–Asterholma–Kumlinge–Enklinge. Sillä on kolmihenkinen miehistö, johon kuuluu päällikkö, konepäällikkö ja kansimies. Nordic Jetline Finland Oy on Ahvenanmaan maakuntahallituksen kanssa tehdyn sopimuksen mukaisesti huolehtinut aluksen toiminnasta 1.9.2019 lähtien ja ollut myös sen omistajana 1.9.2023 lähtien. Sopimus on nelivuotinen ja sitä on mahdollista jatkaa yhdellä vuodella.
Varustamo Nordic Jetline Finland Oy on yksi monista yhtiöistä, jotka hoitavat saman toimijan alusliikennettä useilla reiteillä. M/S Ejdern on ainoa Nordic Jetline Finland Oy:n operoima alus Ahvenanmaalla. Vuonna 1978 valmistuneen lautan on rakentanut Oy Laivateollisuus Ab Turussa. Mittakirjan mukaan sen pituus on 40,08 metriä, leveys 9,50 metriä ja syväys 3,90 metriä. M/S Ejdern saa ottaa enintään 99 matkustajaa. Pääkoneen teho on 1 258 kW, ja lautassa on vasenkierteinen säätölapapotkuri sekä keulapotkuri. Vasenkierteisen potkurin vuoksi aluksen perä vetää voimakkaasti vasemmalle peruutettaessa. Keulapotkurin teho riippuu pääkoneen kierrosluvusta. Aluksen propulsiojärjestelmää voidaan käyttää kahdessa eri toimintatilassa. Tavallisesti käytetään niin sanottua kombinaattoritilaa, jossa pääkoneen kierrosluku ja potkurin nousu seuraavat toisiaan ennalta ohjelmoidun tehokäyrän mukaan. Toisessa tilassa pääkoneeseen asetetaan suuri vakiokäyntinopeus, jolloin ainoastaan potkurin lapojen nousukulma muuttuu. Tällöin saadaan tuotettua myös keulapotkurille maksimaalinen teho. Tätä tilaa käytetään usein kovalla tuulella ja sitä kutsutaan vakiokierroksilla ohjailuksi.
M/S Ejdernin komentosiltajärjestely näkyy alla olevassa kuvassa 2. Päällikkö ohjaa alusta yleensä komentosillan oikealla puolella. Siellä on tutkan lisäksi elektronisen merikartan (ECDIS) päänäyttö näppäimistöineen. Komentosillan kummallakin puolella on ECDISin apunäytöt ja vasemmalla puolella on lisäksi tutkanäyttö. Komentosillan oikealla puolella on ohjain, jolla kombinaattoritila voidaan vaihtaa vakiokierroksilla ohjailutilaksi.


Kuva 2. M/S Ejdernin komentosiltajärjestely (Havainnollistava piirros, ei mittakaavassa, kuva: Otkes)

    Suuri osa M/S Ejdernin aikataulun mukaisesta liikenteestä perustuu tilauksiin. Tilauksen voi tehdä Ålandstrafikenin kautta tai soittamalla suoraan alukseen. Esimerkiksi perjantain liikenne voi talviaikataulun voimassa ollessa alkaa kello 6.45 Lapposta ja päättyä kello 23.30 Asterholmaan. Henkilöstön lepoajat on otettu huomioon aikataulun mukaisessa liikenteessä.

    Varustamolla on Liikenne- ja viestintäviraston hyväksymä turvallisuusjohtamisjärjestelmä (SMS). Järjestelmän mukaan hätäilmoitus pitää tehdä aluksesta suoraan MRCC:lle, mutta näin ei tehty tässä tapauksessa. SMS-järjestelmässä edellytetään myös, että uudelle päällikölle järjestetään 1–3 päivän pituinen perehdytys. Perehdytyksen pituus riippuu kokemuksesta vastaavilla aluksilla. M/S Ejdernin päällikkö oli läpikäynyt kaksipäiväisen perehdytyksen. Sen jälkeen hän oli ollut työssä noin kahdeksan vuorokautta ennen onnettomuutta. Aluksen ja varustamon SMS-järjestelmässä ei oteta kantaa tuulirajoituksiin.

    Havainnot
    M/S Ejdern ajoi Kumlingesta Torsholmaan perjantaina 6.10.2023 tuulen yltyessä. Päällikkö, varustamo ja maakuntahallitus olivat keskustelleet päivän aikana säätilasta ja päättäneet peruuttaa lauantain vuorot kovan tuulen takia.

    Ahvenanmaan saaristoliikenne on tärkeää ihmisten ja tavaroiden kuljetuksessa. Liikennöintivuoroja perutaan harvoin ja alusten päällystö yrittää päästä satamiin joskus vaikeissakin olosuhteissa. M/S Ejdernin sopimuksen mukaan vuorojen peruuttamisesta ei aiheudu taloudellista haittaa. Sopimuksessa ei ole myöskään tuulirajoituksia, vaan päällikkö arvioi tilanteen aluksen turvallisuuden kannalta. Hänellä on myös lopullinen päätösvalta, mikä on vakiomenettely merenkulkualalla. Vaikka päällikköön ei kohdistu virallista painetta maakuntahallituksen tai varustamon taholta, päällikkö voi silti kokea painetta pysähtyä aikataulun mukaisesti satamissa matkustajien, maissa olevien omaisten, ja osin myös kollegojen taholta.

    M/S Ejdernin lähestyessä Torsholmaa tuuli ja satoi rankasti. Päällikkö käytti lopulta vakiokierrosohjailutilaa, mikä ei auttanut tilannetta. Hän ei tehnyt tutkaan tai ECDISiin erityisiä säätöjä ennen ohjailua. Satama oli valaistu ja ohjailutoimenpiteet satamissa tapahtuvat yleensä optisesti.

    M/S Ejdernissä on pieni miehistö, joten laituriin ohjailtaessa päällikkö on yksin komentosillalla, konepäällikkö tavallisesti konevalvomossa ja kansimies kannella.

    Ohjailu kovassa tuulessa on vaativaa. Tällaiset tilanteet edellyttävät hyvää tietämystä aluksen ohjailuominaisuuksista.

    Alustavasta tutkinnasta ilmeni, että päällikkö oli saanut kaksipäiväisen perehdytyksen ennen työnsä aloittamista. Perehdytykseen kuului tutustuminen tarkistuslistoihin, joiden avulla käytiin läpi turvallisuutta, varusteita ja tekniikkaa. Ohjailua kovassa tuulessa ei erikseen käsitelty perehdytyksessä. Se jäi käytännössä harjoiteltavaksi.

    Olosuhteiden osalta on tiedossa, että vallitsevat merivirrat voivat vaikeuttaa laituriin ohjailua Torsholman satamassa.

    M/S Ejdernin hätäankkurointi onnistui, mutta se ei ollut täysin ongelmatonta. Ankkuripeli ei ollut välittömästi valmiina hätäankkurointiin, mikä viivästytti ankkurointia. On tärkeää, että kaikki turvallisuusvarusteet ovat tarvittaessa välittömästi käyttövalmiina.

    Onnettomuustutkintakeskus ei aloita turvallisuustutkintaa tästä onnettomuudesta, mutta korostaa seuraavien asioiden tärkeyttä:

    • Uuden miehistön riittävää perehdytystä aluksen ominaisuuksiin ja reitteihin.
    • Pienen miehistön kykyä hallita kaikkia mahdollisia hätätilanteita.

    Lisätietoja: Johtava tutkija Risto Haimila 02951 50730

    Julkaistu 13.12.2023