M2022-E3 MY Hooligan (FIN), tulipalo ja uppoaminen Tallinnan edustalla 30.7.2022

Onnettomuustutkintakeskus sai tiedon Tallinnan edustalle tulipalon seurauksena 30.7.2022 uponneesta suomalaisesta huvialuksesta ja aloitti tapaukseen liittyvien taustatietojen keruun alustavan tutkinnan toimivaltuuksin. Seuraavassa on esitetty tapaukseen liittyvät havainnot.

MY Hooligan on italialaisvalmisteinen ja tyypiltään Canados 90 Open -merkkinen huvialus, jonka kokonaispituus on 27,4 m, suurin leveys 6,3 m ja jossa on voimanlähteenä kaksi MTU 16 V 2000 dieselkäyttöistä merimoottoria, yhteisteholtaan noin 3 580 hv. Aluksella oli tehty polttoainetankkiin (tilavuus 8 500 l) ja polttoaineen suuttimien sekä polttoainepumppujen huoltoa ja korjaamista/uusimista.

Tankkihuollon jälkeen alukseen tankattiin 6 000 l dieseliä. Huoltotöiden jälkeen 29.7. suoritetulla koeajolla havaittiin vielä pieniä puutteita polttoaineputkistossa, jotka korjattiin ennen onnettomuusmatkaa.

Onnettomuusmatkalla oli mukana 10 henkilöä. Matkalle lähdettäessä aluksella oli noin 5 500 L dieseliä. Matkan alussa alusta ajettiin hitaalla nopeudella koneiden lämmittämiseksi ennen vauhdin nostamista noin 24 solmuun (noin 60% täydestä tehosta). Vauhdin nostamisen jälkeen konehuoneesta havaittiin tulevan savua, minkä takia alus pysäytettiin savun muodostuksen selvittämiseksi. Syytä ei päästy tarkemmin selvittämään savun muodostuksen voimistuessa, jolloin mukana olleet pukivat päälleen pelastusliivit, ilmoittivat tilanteesta Viron hätäkeskuslaitokselle (112) noin kello 15:30 ja siirtyivät alukselta mereen laskettuun pelastuslauttaan. Noin 2 - 3 minuuttia myöhemmin liekit löivät ulos aluksen konehuoneesta ja palo yltyi.

Lautalla olleet henkilöt onnistuivat evakuoitumaan paikalle saapuneen huviveneen avustamana. Ensimmäinen meripelastusyksikkö saapui paikalle noin 45 minuutin kuluttua hätäilmoituksen (112) antamisesta. MY Hooliganin paloa ei saatu sammutettua ja alus upposi noin kello 18:20. Uponneesta aluksesta vuoti polttoainetta mereen. Vuoto saatiin rajattua.

Tapahtuman aikana alueella oli toimintaa vaikeuttavaa merenkäyntiä tuulen puhaltaessa länsiluoteesta nopeudella 8 m/s. Onnettomuus ei aiheuttanut vakavia henkilövahinkoja. Viron viranomaiset epäilevät tapauksen taustalla olevan tekninen ongelma. 

Viron tai Suomen Onnettomuustutkintaviranomaiset eivät aloita tapahtumasta turvallisuustutkintaa.

Aluksen pahoin palanut hylky nostettiin merestä 5.8.2022.

Julkaistu 12.8.2022