B3/2009R Kuolemaan johtanut tasoristeysonnettomuus Raaseporin Mustiolla 25.4.2009

Raaseporin Mustiolla tapahtui lauantaina 25.4.2009 kello 13.08 henkilöauton ja Kirkniemestä Karjaalle matkalla olleen tavarajunan välinen tasoristeysonnettomuus. Henkilöauton kuljettaja sai onnettomuudessa surmansa. Veturinkuljettaja ei loukkaantunut. Henkilöauto romuttui onnettomuudessa korjauskelvottomaksi. Junaan tuli vähäisiä vaurioita.

Onnettomuuden välittömänä syynä oli se, että henkilöauton kuljettaja ajoi tasoristeykseen samaan aikaan, kun oikealta lähestyi tavarajuna. Syytä siihen, miksi ajoneuvon kuljettaja ajoi tasoristeykseen, ei ole voitu varmuudella selvittää. Samanaikaiseen tasoristeykseen ajoon oikealta lähestyneen tavarajunan kanssa ovat saattaneet vaikuttaa seuraavat seikat:

  • kuljettaja ei havainnut lähestyvää junaa tai arvioi ehtivänsä ylittää tasoristeyksen ennen junan saapumista
  • kuljettaja sekoitti ajoneuvon polkimet ja painoi jarrupolkimen sijaan kaasupoljinta
  • kuljettaja havaitsi junan, mutta hänelle ei enää jäänyt aikaa auton pysäyttämiseen ennen tasoristeystä.

Vastaavanlaisten onnettomuuksien ehkäisemiseksi tutkintalautakunta suosittaa, että Ingvallsbyn vartioimaton tasoristeys tulisi poistaa. Lisäksi lautakunta toistaa suosituksen S211 suorasta matkapuhelinyhteydestä onnettomuuspaikalta hätäkeskukseen. Myös sisäasiainministeriön pelastusosasto ja hätäkeskuslaitos tukevat suositusta suorasta matkapuhelinyhteydestä onnettomuuspaikalta hätäkeskukseen. Hätäkeskuslaitos esittää suosituksenaan, että VR-Yhtymä Oy varustaisi kaikki junat asianmukaisilla GPS-paikantimilla, joista saatavilla koordinaateilla tieto onnettomuuspaikasta pystyttäisiin antamaan hätäkeskukselle yksiselitteisesti ja viivytyksettä.

Muina huomioina tutkintalautakunta esittää, että tasoristeysonnettomuuksille voisi olla oma vaste tieliikenneajoneuvotyypin mukaan. Lisäksi lautakunta esittää, että auton ajo-oikeutta ja sen laajuutta tulisi harkita, mikäli kuljettajalla on sairauksia tai pysyvää lääkitystä, jotka vaikuttavat ajokykyyn.

B3/2009R Tutkintaselostus (pdf, 1.59 Mt)

Julkaistu 25.4.2009