C7/2004R Ratapölkkyvaunun karkaamisesta johtunut vaaratilanne Kempeleen ja Limingan välillä 15.6.2004

Torstaiaamuna 15.6.2004 syntyi Limingan ja Kempeleen välillä vaaratilanne, kun ratatyöryhmän tyhjä avovaunu pääsi karkaamaan linjalle kohti Liminkaa, päin vastaantulevaa matkustajajunaa. Vaunu pääsi itsestään liikkeelle, kun se oli jätetty seisomaan Kempeleen sivuraiteelle siksi aikaa, kun ratakuorma-auto oli siirtymässä sen toiseen päähän. Ratakuorma-auton kuljettaja ilmoitti vaunun karkaamisesta kauko-ohjaajalle, joka määräsi matkustajajunan pysähtymään. Veturinkul-jettaja pysäytti junan välittömästi. Junan ja vaunun väliksi jäi kahdeksan kilometriä. Vaaratilanteesta ei aiheutunut henkilö-, kalusto-, rata- tai laitevaurioita. Matkustajajuna jäi aikataulustaan myöhään 16 minuuttia.

Syynä vaaratilanteeseen oli se, että vaunun paikallaan pysymistä ei varmistettu riittävän hyvin ja se pääsi karkaamaan linjalle. Vaunun paikallaan pysyminen oli varmistettu ilmajarrulla, koska vaunun paikallaan seisomisaika oli lyhyt. Väärässä asennossa ollut jarrutönkkä pääsi kääntymään ja jarrut irtosivat. Jarrutönkän asento havaittiin vasta sen jälkeen, kun vaunu oli karannut ja noudettu takaisin. Vaunun karkaamista linjalle edesauttoi se, että Kempeleen ratapiha viettää linjalle.

Onnettomuustutkintakeskus ei esitä vaaratilanteen johdosta uusia suosituksia, koska laadittu tutkintaselostus jo itsessään muistuttaa vaunujen paikallaan pysymisen varmistamisen tärkeydestä.

C7/2004R Tutkintaselostus (pdf, 0.3 Mt)

Julkaistu 15.6.2004