C8/2003R Pendolino-junan suistuminen Karjaalla 25.7.2003

Noin 3,5 kilometriä Karjaan asemalta Helsingin suuntaan sattui perjantaina 25.7.2003 kello 14.17 onnettomuus, jossa suurten kaupunkien väliseen liikenteeseen tarkoitettu Pendolino-juna suistui kiskoilta. Juna oli matkalla Helsingistä Turkuun. Junassa oli matkustajia noin 150.

Juna lähti Helsingistä kello 13.09 ja kulki tavalliseen tapaan kohti Karjaata pysähtyen välillä Pasilassa ja Espoossa. Junien kulkua kyseisellä rataosalla ohjataan Helsingin liikenteenohjauskeskuksesta. Kauko-ohjauksen automatiikka alkoi turvata kulkutietä junalle Karjaan raiteelle 3, mutta turvaaminen ei vaihteessa V101 ilmenneen vian vuoksi onnistunut. Kauko-ohjaaja yritti saada vaihdetta toimimaan antamalla laitteistollaan useita kääntökomentoja, mutta tuloksetta. Kauko-ohjaaja pyysi Karjaalla työskentelevän vaihderyhmän asentajia menemään vaihteen luo selvittämään vikaa. Tällä välin Pendolino-juna oli pysähtynyt Karjaan tulosuunnan pääopastimelle, joka vaihteessa ilmenneiden ongelmien vuoksi näytti "seis"-opastetta eli punaista.

Vaihteelle saapui pian vaihderyhmän kaksi asentajaa, jotka käänsivät vaihdetta vaihteen kielien läheisyydessä olevalla paikalliskääntöpainikkeella kolme kertaa. Vaihteen kielet näyttivät kääntyvän normaalisti, mutta laitteiston ilmaisema vika vaihteessa ei poistunut. Asentajat sopivat kauko-ohjaajan kanssa puhelimitse, että he kääntävät vaihteen raiteelle kolme johtavaan asentoon ja vielä varmistavat vaihteen oikeassa asennossa pysymisen mekaanisten kielisalpojen avulla. Sen jälkeen oli tarkoitus päästää kaksi junaa kulkemaan vaihteen kautta ja jatkaa niiden mentyä vaihteen vian selvittämistä. Asentajien ilmoitettua, että junat voi nyt päästää kulkemaan vaihteen kautta, kauko-ohjaaja antoi Pendolino-junan kuljettajalle luvan ohittaa punaista näyttävän pääopastimen ja jatkaa raiteelle 3.

Pendolino-junan kuljettaja toimi kauko-ohjaajan antamien ohjeiden mukaisesti ja ajoi kyseiseen vaihteeseen hiukan alle punaisen opastimen ohittamistilanteessa sallittua nopeutta 50 km/h. Juna kulki vaihteen kielien kautta normaalisti, mutta noin 90 metrin päässä vaihteen kielistä oleva vaihteen risteyksen kääntyvä kärki olikin kielten asennosta poiketen raiteelle 2 johtavassa asen-nossa. Juna suistui kärjen kohdalla ja jatkoi kulkuaan kiskojen sivussa lähes sata metriä. Junan kuudesta vaunusta suistuivat kolme ensimmäistä kokonaan ja neljännestä suistui etummainen teli. Suistumisesta ei aiheutunut henkilövahinkoja. Aineelliset vahingot olivat noin kolme miljoonaa euroa.

Suistumiseen johtanut tapahtumaketju sai alkunsa siitä, että vaihteessa V101 ilmeni todennäköisimmin mekaaninen vika. Turvalaitteet toimivat tarkoitetulla tavalla ja oikein. Ne antoivat ilmaisun viasta ja estivät kulkutien turvaamisen kyseisen vaihteen kautta. Kauko-ohjaaja pyysi, kuten tavallisestikin vaihteen vikatilanteessa, asentajia vaihteen luo selvittämään vikaa. Kyseinen vaihde on yleisimmistä vaihdetyypeistä poiketen sellainen, että sen risteyksessä on kääntyvä kärki. Asentajilta jäi tarkistamatta ja varmistamatta vaihteen risteyksen kääntyvän kärjen asento.

Onnettomuustutkintakeskus ei esitä suistumisen johdosta uusia turvallisuussuosituksia, sillä tieto onnettomuuteen johtaneista tapahtumista jo sellaisenaan vähentää entisestään tapahtuneen uusiutumisen mahdollisuutta.

C8/2003R Tutkintaselostus (pdf, 0.5 Mt)

Julkaistu 25.7.2003