D7/2010Y Ajoneuvojen kuormausnosturien ja ylikorkeiden kuormien aiheuttamat onnettomuudet

Loppuvuonna 2010 sattui kaksi onnettomuutta, joissa kuorma-auton kuormausnosturi osui kevyen liikenteen siltaan. Molemmissa tapauksissa silta putosi alas. Ensimmäisessä tapauksessa seurauksena oli yhden ihmisen kuolema ja kolmen ihmisen vakava loukkaantuminen.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkintaryhmä perehtyi näihin kahteen tapaukseen yhteistyössä Liikennevakuutuskeskuksen tutkijalautakuntien kanssa. Tutkinnassa käsiteltiin myös eräitä aikaisempia ja vuonna 2011 sattuneita onnettomuuksia, joissa nosturi tai kuorma oli osunut siltaan tai muuhun ajoradan yläpuoliseen rakenteeseen. Lisäksi Liikennevakuutuskeskuksen tutkintaselostuksissa oli kaksi kuolemaan johtanutta tapausta vuosilta 2007 ja 2008, joissa kuormausnosturi oli kääntynyt sivulle ja osunut vastaantulevaan ajoneuvoon.

Useissa tapauksissa kyse oli unohduksesta tai huolimattomuudesta, jonka mahdollistivat huonot työtavat ja työn suunnittelu sekä puutteet koulutuksessa. Hyviä teknisiä järjestelmiä kuormausnosturin sopivan kuljetusasennon valvomiseksi on olemassa. Ylikorkean puomiston varoitusjärjestelmiä ei ole kuitenkaan otettu kattavasti käyttöön, vaikka sellaista on edellytetty uusiin kuormausnostureihin standardissa vuodesta 2004 alkaen, jos kuormausnosturi paikoitetaan kuormalavalle tai kuorman päälle kuljetuksen ajaksi. Myös jälkiasennettavia laitteistoja on olemassa. Monet valvontajärjestelmät voidaan kytkeä auton omiin järjestelmiin ja mittariston näyttöön. Riskiä ei nähtävästi ole pidetty niin suurena, että järjestelmiä kannattaisi hankkia.

Eräissä tapauksissa nostureissa on ollut merkittäviä teknisiä puutteita, jotka ovat olleet mahdollisia huonosti toimivan ja sekavan tarkastus- ja valvontajärjestelmän vuoksi. Niissä tapauksissa, joissa siltaan on osunut kuorma-auton korkea kuorma, on ilmennyt, että korkeita kuormia on kuljetettu ilman asianmukaisia lupia. Lupajärjestelmän etuna on se, että sitä sovellettaessa korkeuteen kiinnitetään kunnolla huomiota ja reitti suunnitellaan turvalliseksi. Yhdessä tapauksessa oli kyse suunnitellulta reitiltä eksymisestä, jonka varalta olisi syytä olla suunnitellut toimintatavat.

Tutkintaryhmä antaa useita toimenpide-ehdotuksia. Kuormausnosturien teknisistä ratkaisuista keskeisenä on saada systemaattisesti käyttöön kuormausnosturien korkeudesta varoittava järjestelmä, jota on jo vuodesta 2004 asti edellytetty uusiin nostureihin tietyissä tilanteissa. Ääni ja valovaroitusjärjestelmiä tulisi tehostaa muilla ratkaisuilla kuten auton nopeuden rajoittamisella.

Tarkastuksista ja valvonnasta kuormausnostureilta vaadittujen määräaikaistarkastusten voimassaolon valvontaa tulisi tehostaa ja liittää se mahdollisesti ajoneuvon katsastukseen yhdeksi tarkastuskohteeksi.

Lisäksi tutkintaryhmä antaa toimenpide-ehdotuksia, jotka liittyvät kuljettajien koulutukseen ja toimintamalleihin, korkeisiin kuljetuksiin ja siltoihin.

D7/2010Y Tutkintaselostus (pdf, 1.57 Mt)

Julkaistu 22.8.2011