B1/2006Y Autoja kuljettaneen ajoneuvoyhdistelmän ja linja-auton törmäys Pyhtäällä 6.2.2006 ja katsaus itäliikenteeseen

Pyhtäällä valtatiellä 7 tapahtui maanantaina 6.2.2006 onnettomuus, jossa Venäjälle autoja kuljettanut ajoneuvoyhdistelmä ja Kotkasta Helsinkiin kulkenut linja-auto törmäsivät. Linja-autossa oli yhdeksän matkustajaa, joista onnettomuudessa kuoli kaksi. Yksi henkilö loukkaantui vakavasti, viisi lievästi ja kolme selvisi vammoitta.

Onnettomuus tapahtui siten, että ajoneuvoyhdistelmä ajautui suoraa tietä ajaessaan vastaantulevalle liikenteelle tarkoitetulle ohituskaistalle. Linja-auto oli ohituskaistalla ohittamassa edellään ajanutta puoliperävaunuyhdistelmää. Linja-auton kuljettaja yritti väistää oikealle huomattuaan vastaantulevan ajoneuvoyhdistelmän tulevan kohti. Se ei kuitenkaan onnistunut riittävästi rinnalla olleen puoliperävaunuyhdistelmän vuoksi. Ajoneuvoyhdistelmä ja linja-auto osuivat toisiinsa etukulmistaan. Ajoneuvoyhdistelmän nopeus törmäyshetkellä oli 79 km/h ja linja-auton 87 km/h. Nopeudet hetkeä ennen törmäystä olivat vastaavasti 80–85 km/h ja 105 km/h. Talvinopeusrajoitus oli 80 km/h, joten linja-auto ajoi selkeää ylinopeutta. Suuret nopeudet pahensivat onnettomuuden seurauksia ja vähensivät mahdollisuuksia välttää onnettomuus.

Kaakkois-Suomen hätäkeskus sai hätäilmoituksen nopeasti ja hälytti onnettomuuspaikalle pelastusyksiköitä ja sairasautoja. Lääkinnällisen pelastustoiminnan resursseja tuli paikalle riittävästi ja kaikki loukkaantuneet saatiin nopeasti hoitoon. Kuolleiden pelastamiseksi ei kuitenkaan ollut tehtävissä mitään. Pelastuslaitoksen osalta tehtävä oli suhteellisen selkeä ja tehtäväksi jäi lähinnä lisäonnettomuuksien estäminen ja lääkinnällisessä pelastustoiminnassa avustaminen.

Onnettomuuden todennäköisin välitön syy oli ajoneuvoyhdistelmän kuljettajan hetkellinen nukahtaminen. Kuljettaja oli ollut autojenhakumatkalla 42 tunnin ajan ilman riittävää lepoa. Pisin tauko oli ollut 4 tuntia 58 minuuttia, jonka kuljettaja oli pitänyt Suomeen tulomatkalla Venäjällä niin, että tauko oli päättynyt 32 tuntia ennen onnettomuutta. Ajoneuvo oli ollut pysähdyksissä noin 4 tuntia myös Hangossa ennen ajoon lähtöä, mutta osa ajasta kului autojen lastaamisessa ja kiinnittämisessä. Kaikki muut pysähdykset olivat selvästi alle tunnin pituisia. Kuljettajan vireystilaa huononsi edelleen se, että ruokailu oli ollut vähäistä.

Onnettomuus tapahtui transitoliikenteessä, jossa kuljetetaan henkilöautoja ja maastureita tiekuljetuksina Suomen satamista Venäjälle. Autojen kuljettaminen on vilkasta, sillä autojenkuljetusrekkoja ajaa Suomen teillä kaiken kaikkiaan tyhjät ajoneuvot mukaan luettuna noin 660 joka arkipäivä. Raskaan liikenteen jatkuva kasvu lisää altistusta onnettomuuksille ja kasvattaa suuronnettomuuden todennäköisyyttä. Autokuljetusten osalta näyttäisi siltä, että kuljetusketjun kotimaisuusaste on alhainen ja hyödyt olisivat Suomen kannalta haittoihin nähden vähäiset.

Vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi tutkintalautakunta suosittaa nukahtamisonnettomuuksien ehkäisemisen ottamista erityiseksi teemaksi itäliikenteen turvallisuuden parantamisessa. Lisäksi linja-autoliikenteen turvallisuuskäytäntöjä tulisi kehittää ja valtatie 7 tulisi muuttaa mahdollisimman pian moottoritieksi. Tutkintalautakunta suosittaa myös maantietransitoliikenteen määrän hallitsemista siten, että turvallisuushaitat pysyisivät hyväksyttävällä tasolla. Muita ehdotuksia ovat Suomeen saapuvan raskaan liikenteen valvonnan lisääminen, pidempien keskiakseliperävaunujen salliminen, huomion kiinnittäminen linja-autojen suuriin nopeuksiin ja pelastustoimen ja lääkinnällisen pelastustoimen vastesuunnittelun kehittäminen.

B1/2006Y Tutkintaselostus (pdf, 3.07 Mt)

B1/2006Y Liitteet (pdf, 4.29 Mt)

Julkaistu 6.2.2006