Varusmiehen jääminen maastokuorma-auton takapyörien alle 16.4.2025 Porin Prikaatissa

TAPAHTUMAT
Varusmies jäi maastokuorma-auton telin molempien oikeanpuoleisten takapyörien alle Porin Prikaatin Säkylän varuskunnassa 16.4.2025 kello 19.15. Varusmies loukkaantui onnettomuudessa vakavasti.

TAUSTATIEDOT

Porin Prikaatin varusmiehet olivat olleet maastoharjoituksessa 14.–16.4. välisenä aikana. He olivat palanneet takaisin Säkylän varuskuntaan 16.4. iltapäivällä.

Yksikkö- ja joukkuekohtainen varustehuolto oli aloitettu kasarmi 4:n takapihalla ja ympäristössä. Yhtenä tehtävänä oli ollut huoltokontin päällä olleen naamioverkon puhdistus ja pakkaus. Huoltokontti oli sijoitettu parkkipaikalle, kasarmin takapihalle. Kaksi varusmiestä viikkasi naamioverkkoa huoltokontin ja kasarmin välisellä asfaltoidulla piha-alueella. Samalle sivustalle oli pysäköitynä puolustusvoimien muuta ajoneuvokalustoa.

Maastokuorma-auto saapui piha-alueelle palauttamaan kenttäkeittiötä sille varatulle paikalle kasarmin piha-alueella. Kuljettaja peruutti kenttäkeittiön paikalleen.

Maastokuorma-autossa oli kuljettaja ja ajattaja. He olivat II/24 saapumiserää. Ajattajan tehtävä on opastaa autonkuljettajaa, muun muassa kuorma-autoa peruutettaessa. Opastaminen on ohjeistettu tehtäväksi käsimerkein, joita kuljettajan pitää seurata sekä ohjata ajoneuvoa näiden mukaan. Puolustusvoimien liikenneturvallisuusmääräyksessä käsitellään ulkopuolisen varmistajan käyttämistä vain ajoneuvon peruutustilanteissa, mikäli kuljettaja ei voi muilla keinoin varmistua ympäristön esteettömyydestä.

Varusmiehet saivat laskosteltua ja rullattua painavan naamioverkon, mutta joutuivat raahaamaan sitä keskemmälle piha-aluetta, koska olivat kuorma-auton tiellä. He jatkoivat naamioverkon pakkaamista maastokuorma-auton oikean etukulman läheisyydessä. Kun kenttäkeittiö oli irrotettu maastokuorma-autosta, kuljettaja ja ajattaja työnsivät sen pysäköintialueen reunaan. Molemmat palasivat autolle kuljettajan puoleista sivustaa pitkin, ja kuljettaja nousi autoon. Ajattaja lähti kävelemään kohti kuorma-auton pysäköintipaikkaa, ja kuljettaja lähti ajamaan eteenpäin kääntäen samalla jyrkästi oikealle.

Ajattaja oli todennut kuljettajalle, että auton oikealla puolella oli varusmiehiä. Kuljettaja ei kuitenkaan ollut reagoinut ajattajan kommenttiin, eikä ajattaja ollut maininnut asiasta uudestaan. Kun kuljettaja lähti liikkeelle, kuorma-auton oikealla puolella, naamioverkkoa pakkaamassa olleet kaksi varusmiestä jäivät katveeseen. Hekään eivät heti huomanneet käynnissä olleen maastokuorma-auton liikkeellelähtöä.


Kuva 1. Ha­vain­ne­piir­ros ta­pah­tu­man al­ku­het­kes­tä ja ta­van­omai­sis­ta kul­jet­ta­jal­le muo­dos­tu­vis­ta kat­vea­lueis­ta. Naa­mio­verk­koa pa­kan­neet va­rus­mie­het jäi­vät au­ton oh­jaa­moon näh­den kat­vee­seen. (Kuva: OT­KES)

Kun varusmiehet huomasivat, että maastokuorma-auto kääntyi ja takarenkaat tulivat kohti, toinen heistä väisti sivuun. Maastokuorma-auton kyljen alla oli koukuissa roikkuvat kitkaketjut, jotka kaatoivat toisen varusmiehen kasassa olleen naamioverkon viereen. Tämän jälkeen varusmies jäi takatelin oikeanpuoleisten renkaiden alle. Kuljettaja huomasi tapahtuneen, kun ajattaja sekä muita paikalla olleita henkilöitä huusivat ja näyttivät käsimerkein pysäyttämään ajoneuvon. Tämän jälkeen kuljettaja tuli ulos ajoneuvosta ja näki, että henkilö oli jäänyt maastokuorma-auton alle. Samanaikaisesti ajattaja oli lähtenyt kasarmirakennukseen hälyttämään apua ja ilmoittamaan asiasta kouluttajille.

Kuva 1. Naa­mio­verk­koa pa­kan­neis­ta va­rus­mie­his­tä toi­nen jäi maas­to­kuor­ma-au­ton mo­lem­pien oi­kean­puo­leis­ten ta­ka­pyö­rien alle. (Kuva: OT­KES)

Yksi takapihan reuna-alueella olleista kouluttajista siirtyi välittömästi antamaan ensiapua loukkaantuneelle. Toiseen harjoitukseen osallistunut kenttäsairaanhoitaja oli vielä varuskunta-alueella tekemässä huoltoa kalustolleen. Hän sai tiedon onnettomuudesta hätäkeskuksesta Virve-viestillä. Hän arvioi viestin saatuaan, että hänen on syytä lähteä onnettomuuspaikalle auttamaan. Kenttäsairaanhoitaja soitti myös harjoituksessa mukana olleelle kouluttajalääkärille, joka niin ikään oli vielä varuskunta-alueella, ja joka saapui onnettomuuspaikalle omalla autollaan kenttäsairaanhoitajan jälkeen. Hätäkeskuksen hälyttämä ensihoitoyksikkö saapui paikalle 11 minuutissa.

Ensiapua annettiin onnettomuuspaikalla noin 20 minuuttia, jonka jälkeen loukkaantuneen siirto aloitettiin Turun yliopistolliseen keskussairaalaan. Kenttäsairaanhoitaja ja kouluttajalääkäri lähtivät ambulanssikuljetukseen mukaan. Turusta lähtenyt lääkärihelikopteri tuli ambulanssikuljetusta vastaan. Siinä olleet lääkäri ja ensihoitaja siirtyivät ambulanssiin ja jatkoivat potilaan siirtoa sairaalaan. Kenttäsairaanhoitaja ja kouluttajalääkäri palasivat varuskuntaan.
Harjoituksen johtaja ilmoitti tapahtuneesta lähiesihenkilölleen. Hänen käskettiin olemaan yhteydessä loukkaantuneen läheisiin nopeasti tapahtuneen jälkeen. Tämän jälkeen Puolustusvoimat tiedotti asiasta julkisuuteen.

Varuskunnassa pidettiin defusing-tilaisuus samana iltana onnettomuudessa osallisena olleille ja ensiaputoimiin osallistuneille. Hätäkeskus oli hälyttänyt Satakunnan hyvinvointialueen sosiaali- ja kriisipäivystyksen paikalle. Myös varuskunnan oma kriisiapu oli paikalla.

Loukkaantuneelle tarjottiin psykososiaalista tukea myöhemmin sairaalassa, mutta hän ei kokenut sitä itselleen tarpeelliseksi.


HAVAINNOT

Kasarmin piha-aluetta käytetään useisiin eri toimintoihin, kuten pysäköintiin, liikkumiseen, varusteiden purkuun ja pakkaukseen, huoltotoimintaan sekä koulutustarkoituksiin. Piha-alueen molemmille reunoille pysäköidään useiden eri joukkoyksiköiden käyttämiä ajoneuvoja, mikä pienentää käytettävissä olevaa aluetta. Onnettomuusriski kasvaa, kun aluetta käytetään moneen eri tarkoitukseen, ja siellä on yhtä aikaa monia toimijoita ja ajoneuvoja.

Onnettomuustilanteessa kenttäkeittiöiden pysäköintipaikan vieressä oli huoltokontti, jonka eteen oli pysäköity neliakselinen maastokuorma-auto. Se osaltaan rajoitti onnettomuudessa olleen ajoneuvon käytettävissä olevaa tilaa.

Maastokuorma-autossa ei ole laajakulmapeiliä ajoneuvon etuosassa, mutta sivupeileissä on. Lisäksi oikeanpuoleisen oven yläreunassa on etupyörän ympäristöön näyttävä laajakulmapeili. Nämä peilit eivät onnettomuustilanteessa näyttäneet kohtaa, jossa varusmiehet pakkasivat naamioverkkoa. Maastokuorma-autossa ei käyttötarkoituksensa takia ole alleajosuojia1.

Paikalle saapuneet kenttäsairaanhoitaja ja kouluttajalääkäri olivat sattumoisin paikalla varuskunta-alueella, koska he olivat olleet mukana toisessa harjoituksessa. Varsinainen hälytetty ensihoitoyksikkö saapui paikalle Säkylästä hätäpuhelun jälkeen. Varomääräysten mukaisesti kaikissa harjoituksissa ei välttämättä aina ole mukana varsinaista terveydenhuollon ammattilaista, kuten kenttäsairaanhoitajaa. Kantahenkilökunta, lääkintävarusmiehet ja -naiset hoitavat näissä tilanteissa hätäensiavun antamisen siihen asti, kunnes ensihoitopalvelu saapuu paikalle.

Harjoituksen johtajana ollut komppanian päällikkö ilmoitti loukkaantuneen varusmiehen läheiselle puhelimitse onnettomuudesta ja loukkaantuneen jatkohoitoon viemisestä. Loukkaantuneen tilasta ei kuitenkaan tässä vaiheessa ollut selkeää tietoa, mikä osaltaan vaikeutti puhelun hoitamista. Puolustusvoimat ei kouluta henkilöstöään omaispuheluiden hoitamiseen. Mahdollisessa kuolemantapauksessa viestin omaisille toimittaa poliisi. Puolustusvoimien kantahenkilöstön täytyy vakavissa loukkaantumistilanteissa olla yhteydessä läheisiin, eikä heillä ole siihen koulutusta tai toimintaohjeita.

Puolustusvoimat on tehnyt päätöksen oman turvallisuustutkinnan (TPT, työ- ja palvelusturvallisuus) suorittamisesta Säkylässä 16.4.2025 tapahtuneesta maastokuorma-auto onnettomuudesta. Selvitystyön perusteella arvioitiin, ettei Onnettomuustutkintakeskuksen tekemällä turvallisuustutkinnalla ole saatavissa merkittävää turvallisuutta edistävää lisätietoa muihin tapauksesta tehtäviin tutkintoihin nähden. Onnettomuustutkintakeskus ei käynnistä tapauksesta turvallisuustutkintaa.

1Alleajosuoja on useimmissa raskaissa ajoneuvoissa oleva turvavaruste, jonka tarkoituksena on estää pienempien ajoneuvojen -tai ihmisen- joutuminen ajoneuvon alle.

Julkaistu 18.6.2025