Y2020-02 Veneonnettomuus yleisötapahtumassa Hangon satamassa 8.8.2020

Hangon sataman edustalla järjestetyssä Poker Run -veneilytapahtumassa sattui lauantaina 8.8.2020 onnettomuus, jossa kuoli katsojaveneessä ollut lapsi. Onnettomuus tapahtui, kun nopeusmittausajoon osallistunut vene lähti noin 100 solmun nopeudessa kuljettajan hallinnasta ja ajautui katsojaveneiden joukkoon.

Yleisötapahtuman suunnittelussa ja järjestelyissä oli puutteita. Onnettomuuden kannalta olennaista olisi ollut parempi nopeusmittausradan merkintä, paikan valinta, turvaetäisyydet, veneiden katsastusmenettely sekä osallistujien ja yleisön opastus. Turvallisuussuunnitteluvaatimuksia tulee kokoontumislaista, pelastuslaista ja kuluttajaturvallisuuslaista, jotka edellyttävät tapahtumanjärjestäjältä tiettyjä asiakirjoja osoitukseksi asianmukaisesta suunnittelusta. Nopeusmittausajoa varten ei ollut kirjallista suunnitelmaa.

Turvallisen ja vaatimukset täyttävän tapahtuman suunnittelu ja toteutus vaatii tapahtumajärjestämisen monipuolista osaamista. Vaatimukset ovat myös tarpeettoman monimutkaiset ja päällekkäiset, mikä voi viedä huomion pois olennaisesta. Viranomaiset eivät kunnolla tunne toistensa valvontamenettelyjä ja vaatimuksia tapahtumajärjestäjille.

Onnettomuusvene oli rekisteröity tavanomaiseen vesiliikenteeseen. Veneen turvallisuutta vähensi se, että siinä ei ollut kilpaveneille tyypillistä jalkakäyttöistä kaasua. Lisäksi turvakytkimen naru oli liian pitkä. Suuritehoisten veneiden määrä on kasvussa, mistä voi aiheutua riskejä. Veneiden tekniset vaatimukset kuten myös kuljettajille asetetut vaatimukset ovat varsin sallivia.

Onnettomuustutkintakeskus toistaa kolme aikaisemmissa tukinnoissa antamaansa suositusta, joiden mukaan

• Sisäministeriö (poliisi ja pelastustoimi) ja työ- ja elinkeinoministeriö selkiyttävät yleisötilaisuuksien turvallisuusvaatimuksia kohti ”yhden luukun” ja yhden kattavan, turvallisuutta koskevan suunnitelman käytäntöä. Vaatimuksien pitää olla tapahtuman järjestäjälle ymmärrettävät ja yksinkertaiset.

• Turvallisuus- ja kemikaalivirasto (Tukes) on aloitteellinen ja esittelee asiaan liittyville ministeriöille ja viranomaisille tarpeet tapahtumien viranomaisvaatimusten yksinkertaistamiseksi ja sujuvoittamiseksi. Tähän liittyen Tukes suunnittelee, millaisella yhteistyöllä saadaan aikaiseksi tapahtumatietokanta. Tietokannan tarkoituksena on opastaa tapahtumajärjestäjää syöttämään tietokantaan tapahtuman perus- ja turvallisuus-suunnittelutiedot, jolloin tieto ohjautuu eri viranomaisille.

• Sisäministeriö (poliisi ja pelastustoimi) ja työ- ja elinkeinoministeriö huolehtivat, että tapahtumien järjestäjien saatavilla on hallinnonaloista riippumaton turvallisuutta koskeva koulutusaineisto ja esimerkiksi (verkko)kurssi, jonka läpäiseminen antaa valmiuden yleisötapahtuman turvallisuusjohtamiseen. Tapahtumien järjestäjien on tunnettava sovellettava lainsäädäntö sekä turvallisuusjohtamisen ja -suunnittelun periaatteet.

Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että

• Turvallisuus- ja kemikaalivirasto huolehtii yhdessä tapahtumia valvovien muiden viranomaisten kanssa, että moottoriurheilutapahtumissa ja vastaavissa muissa suuren liike-energian sisältävissä tapahtumissa tapahtumanjärjestäjältä vaaditaan aina laskelmiin tai soveltuviin lajisääntöihin perustuvat selvitykset ja suunnitelmat toteutettavista turvaetäisyyksistä ja rakenteista yleisön ja toimitsijoiden suojaksi.

• Liikenne- ja viestintäministeriö ottaa huomioon liikenteen turvallisuusstrategiassa, vesiliikennelain uudistuksissa ja muissa tulevissa ratkaisuissa trendin, jossa nopeita veneitä on hitaamman liikenteen joukossa yhä enemmän. Asia vaatii aktiivista seurantaa ja mahdollisesti joitain turvallisuutta parantavia toimia.

Liitetiedostot

Y2020-02 Hanko [pdf, 2.4 MB]

Julkaistu 22.4.2021