C8/2007L Lento-onnettomuus Kangasniemellä 8.11.2007

Kangasniemen Koittilassa tapahtui torstaina 8.11.2007 kello 10.05 lento-onnettomuus, jossa sähkölinjan oksasahauslennolla ollut Hughes 369D -tyyppinen helikopteri, rekisteritunnukseltaan OH-HLA putosi maahan. Helikopterissa yksin ollut ohjaaja loukkaantui lievästi. Helikopteri tuhoutui. Onnettomuustutkintakeskus asetti 8.11.2007 päätöksellään n:o C8/2007L onnettomuutta tutkimaan tutkintalautakunnan. Sen puheenjohtajaksi nimettiin tutkija Juhani Hipeli ja jäseneksi tutkija Risto Nyqvist. Onnettomuustutkintakeskus muutti tutkintapäätöstään 20.11.2007 ja vapautti tutkija Risto Nyqvistin tutkintalautakunnan jäsenen tehtävästä. Samalla tutkintalautakunnan jäseniksi nimettiin majuri Jari Multanen ja kapteeni Rauno Purho.

Helikopteri oli lähtenyt oksasahauslennolle noin puolitoista tuntia ennen onnettomuutta. Helikopteri oli varustettu 369 kg painavalla ja 25 metriä helikopterin alapuolelle ulottuvalla oksasahalla. Lennon aikana satoi heikosti lunta. Välillä lumisade voimistui räntäsateeksi, jolloin lunta kertyi joitakin senttimetrejä. Noin tunnin lennon jälkeen helikopteri laskeutui maahan tankkausta varten, joka tehtiin helikopterin moottorin käydessä. Uuden lentoonlähdön jälkeen sahaaminen jatkui heikossa lumisateessa. Leijunnassa lähes paikallaan tapahtuneen oksasahauksen aikana helikopterin moottori sammui. Ulkoisen kuorman ja ohjaajan ohjaustoimenpiteiden vaikutuksesta ohjattua maahantulovaihetta ei ollut, vaan helikopteri sahan puomin ohjaamana kääntyi noin tulosuuntaansa, törmäsi puihin ja iskeytyi lopulta maahan. Loukkaantumisestaan ja helikopterin vaurioitumisesta huolimatta ohjaaja pääsi omin toimenpitein ulos ohjaamosta.

Helikopterissa käytetyn tyyppisen suihkuturbiinimoottorin sammumisen tiedetään olevan mahdollista, mikäli lunta tai jäätä imeytyy moottoriin riittävästi. Moottorin valmistaja on tiedottanut käyttäjiä ominaisuudesta julkaisemillaan tiedotteilla. Yritys oli varustanut helikopterin moottorin ilmanoton lumilevyllä sekä määrännyt lumisateesta johtuvia toimintarajoituksia helikopterin turvallisen käytön varmistamiseksi. Onnettomuuslennolla voimakkaimman räntäsateen aikana vallinneet sääolosuhteet eivät täyttäneet yrityksen säälle asettamia vaatimuksia. Lennonaikaisen lumisateen ja varsinkin voimakkaamman räntäsateen aikana lunta ja räntää kertyi todennäköisesti helikopterin ilmanottokammioon, mistä se ilman minkäänlaista varoitusta irtosi ja imeytyi moottoriin johtaen moottorin sammumiseen. Helikopteri oli varustettu moottorin sammumisesta varoittavalla järjestelmällä, joka automaattisesti käynnistää myös uudelleensytytysjärjestelmän moottorin käynnistämiseksi. Onnettomuuslennolla tämä järjestelmä oli kytketty pois toiminnasta, mikä on vastoin helikopterin lentokäsikirjan ohjeita. Lisäksi tutkinnassa kävi ilmi, että yrityksen lentotoimintaohjeistuksessa oli puutteita ja että yrityksessä ei aina noudateta voimassa olevia ohjeita.

Onnettomuuden syynä oli lentäminen epäsuotuisissa sääolosuhteissa lumisateessa, mikä johti helikopterin moottorin sammumiseen todennäköisesti imukammioon kerääntyneen märän lumen imeytyessä moottoriin. Myötävaikuttavana tekijänä oli se, ettei moottorin sammumisenvaroitusjärjestelmä ja täten myöskään automaattinen uudelleensytytysjärjestelmä ollut kytkettynä.

Tutkintalautakunta esitti turvallisuussuosituksenaan, että lentoyritys tarkastaa lentotoimintaohjeidensa säärajoitukset vallitsevan käytännön mukaiseksi. Lisäksi esitettiin, että yrityksessä ryhdytään tarvittaviin toimenpiteisiin lentokäsikirjojen saattamiseksi koneyksilöittäin ajantasalle sekä henkilöstön menettelytapojen muuttamiseksi voimassa olevien käsikirjojen ja toimintaohjeiden mukaisiksi. Yrityksen henkilöstön toimintatapoihin kohdistuvaa valvontaa esitettiin lisättäväksi.

C8/2007L Tutkintaselostus (pdf, 1.07 Mt)

Julkaistu 8.11.2007