C4/2007L Ultrakevyen lentokoneen pakkolasku Petsmon kylässä 24.6.2007

Lauantaina 24 päivänä kesäkuuta 2007 kello 11.20 Suomen aikaa tapahtui Petsmon kylässä lento-onnettomuus, jossa yksityisomistuksessa oleva, Metallerie Jacques Chapelet:n valmistama, BMW Lazer Ipsos -tyyppinen ja F-JZUH tunnuksin varustettu painopisteohjattu ultrakevyt lentokone (jäljempänä UL-lentokone) vaurioitui pahoin pakkolaskussa. Onnettomuustutkintakeskus asetti 26.6.2007 päätöksellään C4/2007L tutkintalautakunnan, jonka puheenjohtajaksi nimettiin tutkija Ismo Aaltonen ja jäseneksi tutkija Toni Mäkelä.

UL-lentokone oli lähtenyt Porin lentoasemalta (EFPO) klo 09.24 tarkoituksena lentää Kokkolaan (EFKK). Lentoreitti kulki pohjoiseen meren rannan läheisyydessä lentokorkeuden vaihdellessa 200 ja 400 metrin välillä. Petsmon kylän länsipuolella (noin 20 km Vaasan lentoasemalta pohjoiseen) onnettomuuskoneen moottori sammui. Ohjaaja päätti tehdä pakkolaskun ainoalle sopivalle avoimelle alueelle, joka oli suo. Suon pintaan jääneiden jälkien perusteella laskeutuminen oli normaali, mutta pinnan pehmeyden vuoksi UL-lentokone pyörähti kaksi kertaa vaaka-akselinsa suhteen ympäri vaurioituen pahasti. Ohjaaja loukkaantui vakavasti, mutta matkustaja säilyi vammoitta.

Onnettomuuden jälkeen suoritetussa teknisessä tutkinnassa todettiin generaattorin hihnan katkenneen lennolla. Moottorin sytytys ja ruiskutusjärjestelmä sekä polttoainepumppu tarvitsevat toimiakseen sähköä. Generaattorin hihnan katkeamisen jälkeen akku alkoi syöttää tarvittavaa sähköä moottorin järjestelmille. Noin yhden tunnin jälkeen generaattorihäiriön alkamisesta akun jännite ei enää riittänyt pitämään moottoria käynnissä, jolloin moottori sammui.

Ohjaajan tietämys UL-lentokoneensa sähköjärjestelmästä oli puutteellinen. Hän ei tiennyt latauksen varoitusvalon merkitystä, eikä akkumittarin jännitenäytön merkitystä. On mahdollista, että kirkkaan auringonpaisteen vuoksi varoitusvaloa ei ole voitu havaita. Tällöin ainoa merkki generaattorihäiriöstä on jännitemittarin näyttämä.

Tutkintalautakunta ei esitä turvallisuussuosituksia, koska painopisteohjattujen UL-lentokoneiden lentotoiminta on pääosin ohjaajan vastuulla. Tutkintalautakunta haluaa kuitenkin korostaa painopisteohjattujen UL-lentokoneiden kouluttajille ja ohjaajille seuraavaa: Lentoturvallisuuden kannalta on oleellista, että ohjaajan aloittaessa lentämisen painopisteohjatuilla ultrakevyillä lentokoneilla, hän perehtyy tai hänet perehdytetään koneen järjestelmiin ja hätätoimenpiteisiin riittävän hyvin.

C4/2007L Tutkintaselostus (pdf, 0.47 Mt)

Julkaistu 23.6.2007