L2023-01 Laskuvarjohyppyonnettomuudet Ivalossa 7.3.2023

Kaksi varusmiestä loukkaantui Maavoimien Talvikotka 23 -harjoitukseen kuuluneessa hyppyharjoituksessa Ivalossa 7.3.2023. Hypyt suoritettiin NH90-helikopterista pakkolaukaisuhyppyinä, jolloin hyppääjän laskuvarjo on kiinnitetty pakkolaukaisuhihnalla helikopterin lattiassa olevaan vaijeriin ja varjo aukeaa ulos hypätessä itsestään. Molemmilla loukkaantuneilla varusmiehillä laskuvarjon pakkolaukaisuhihna kulki vasemman käden väärältä puolelta. Tämän takia hihna kiertyi ulos hypätessä heidän vasemman hauiksensa ympärille ja repäisi kiristyessään voimakkaasti käsivarresta. Ensimmäisen loukkaantuneen varusmiehen olkavarteen tuli vakavia vammoja, jotka vaativat leikkaushoitoa. Hänen varusmiespalveluksensa jouduttiin keskeyttämään. Toinen varusmies sai myös vammoja olkavarteensa, mutta hän pystyi jatkamaan varusmiespalvelustaan.

Laskuvarjohypyt suoritettiin NH90-helikopterista täyteen pakatun, suurikokoisen ja painavan tehtävärinkan kanssa. Varusmiehet eivät olleet aiemmin hypänneet vastaavan kokoisen rinkan kanssa ja sen paino ja koko vaikeuttivat ahtaassa helikopterissa liikkumista. Lisäksi varusmiesten hyppykoulutus oli painottunut lentokoneesta suoritettaviin laskuvarjohyppyihin, minkä takia heillä oli vain vähän kokemusta helikopterista hyppäämisestä. Koulutuksessa oli käytössä lentokoneen sisätilojen mukainen maaharjoittelumalli, mutta vastaavaa maaharjoittelumallia ei ollut käytössä helikopterista hyppäämiseen. NH90-helikopterissa pakkolaukaisuhihnat on kiinnitetty lattiassa olevaan vaijeriin, kun taas lentokoneessa vaijeri kulkee katossa.

Pakkolaukaisuhihnan jääminen käsivarren väärälle puolelle on harvinaista, mutta koska se tapahtuu lähes aina samalla tavalla ja se aiheuttaa samanlaisia vammoja, onnettomuustyyppiä on dokumentoitu runsaasti. Tutkimuksissa on havaittu, että pakkolaukaisuhihnan aiheuttamat vammat vaativat usein leikkaushoitoa. Suomen puolustusvoimissa oli raportoitu 94 laskuvarjohyppytoimintaan liittyvää vaaratilannetta/poikkeamaa viimeisten seitsemän vuoden aikana. Näistä poikkeamista kahdeksassa oli kyse pakkolaukaisuhihnan kiertymisestä käden ympärille. Viidessä tapauksessa näistä käteen oli tullut ruhjeita ja yhdessä käsi vaati leikkaushoitoa. Pakkolaukaisuhihnaan takertumisen aiheuttamia riskejä ei ollut kuitenkaan huomioitu harjoituksen riskiarvioinneissa.

Turvallisuuden parantamiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että:

  • Utin jääkärirykmentti kehittää laskuvarjojääkäreiden NH90-helikopterilla tapahtuvan hyppytoiminnan koulutusta.
  • Maavoimien esikunta varmistaa, että laskuvarjohyppytoiminnan laatujärjestelmän toimivuus ja tehokkuus todennetaan säännöllisesti nykyistä kattavamman katselmoinnin avulla.
  • Ilmavoimien- ja maavoimien esikunnat yhdessä tukevat Utin jääkärirykmenttiä turvallisuustyön ja -johtamisen kehittämisessä, turvaavat riittävät voimavarat sekä kouluttavat operatiivista henkilökuntaa turvallisuusjohtamisen perusteiden hallintaan.

Liitetiedostot

Julkaistu 22.5.2024