C20/1996R/S48 Tka7-ratakuorma-auton jarrujärjestelmän kunnossapidon kehittäminen

Tutkintahaara: Raideliikenne R Suosituksen numero: C20/1996R/S48 Suosituksen antopäivä: 27.10.1997 Suosituksen kohde: VR Suosituksen tila: Toteutettu Tutkinta: C20/1996R Ratatyöyksikön ajo raidepuskimen läpi ja suistuminen kiskoilta Ylöjärvellä 8.11.1996 Onnettomuustyyppi: Junan törmäys

Suosituksen perustelu

Syynä vaunujen menemiseen läpi raidepuskimen oli se, että ratatyöyksikön jarrut eivät toimineet riittävän hyvin. Pääsyynä jarrujen toimimattomuuteen oli suurella todennäköisyydellä jarrutuksen alkaessa Tka7-ratakuorma-auton jarrujärjestelmään syntynyt jää, joka aiheutti sen, että vaunujen jarrut menivät vain osittain kiinni tai eivät menneet kiinni ollenkaan.Lisäsyynä siihen, että jarrut eivät toimineet riittävän hyvin oli jarrujen heikko teho. Jtt2:n mukaan Mas-vaunujen jarrutuskykyä ilmaiseva jarrupaino oli kahdeksan tonnia, mutta vaunujen jarrujen kunto oli sellainen, että suoritettujen kokeilujen perusteella niiden jarrupaino oli noin kuusi tonnia. Lisäksi on huomioitava se, että yksikön kokonaispaino
<br />oli 288 tonnia, Jtt:n mukainen jarrupaino 89 tonnia ja todellinen jarrupaino noin 73 tonnia. Kolmantena osasyynä lienee ollut myös jarrutustapa. Kuljettaja jarrutti vähitellen jarrujohdon painetta pienentämällä. Parempi tapa 2-painejärjestelmällä varustetuista vaunuista koostuvan yksikön jarruttamiseen on tehdä kerralla täysjarrutus (ei tarkoita hätäjarrutusta).

Suositus

Tka7-ratakuorma-autojen jarrulaitteiden toimivuuteen tulisi kiinnittää entistä parempaa huomiota. Erityisesti kokeiltaessa ilmenneisiin ajoittaisiin jarrujen itsestään irtoamisiin tulisi löytää korjaus. Itsestään irtoamista ilmeni tilanteessa, kun pelkkä Tka7 pysäytettiin suoratoimijarrulla (1-2 bar paine jarrusylinterissä). Suoratoimijarru laitettiin sulkuasentoon, minkä jälkeen 1 bar paineen alennus jarrujohtoon junajarruventtiilillä ja sitten myös junajarru laitettiin sulkuasentoon. Jarrut alkoivat vähitellen irrota. Tämä pitäisi tarkastaa myös muista saman tyypin Tka7-ratakuorma-autoista.

Suosituksen tarkennus

---

Tutkinta, jossa toistettu: ---

Toimenpiteet / perusteet

Huomioitu 1.10.1999 käyttöön otetussa huoltokirjassa.

Päivitetty 1.10.1999