Diplomityö - Raideliikenneonnettomuuksien tutkinta - kansainvälinen vertailu

Tässä diplomityössä on perehdytty raideliikenneonnettomuuksien tutkintaan eri maissa. Selvitys oli tarpeellista tehdä, sillä tietoa raideliikenneonnettomuuksien tutkinnasta on hyvin vähän eikä vastaavaa läpileikkausta raideliikenneonnettomuustutkinnasta ole tiettävästi aikaisemmin tehty.

Useiden Euroopan ja muun maailman maiden rautateillä on meneillään muutosvaihe, jossa aiemmin valtion omistamat rautatieorganisaatiot yhtiöitetään ja jaetaan osiin. Infrastruktuurin hallinta ja operaattoritoiminta jaetaan eri organisaatioihin ja samaan aikaan alalle on tulossa uusia kilpailevia yrityksiä. Kun rautatietoimintaa aletaan harjoittaa markkinatalouden periaatteiden mukaisesti, on turvallisuuden varmistamisessa oltava tarkkana. Sen vuoksi organisaatiouudistusten yhteydessä tulisi perustaa onnettomuuksien tutkintaa riippumattomasti ja uskottavasti tutkiva organisaatio, joka voisi objektiivisesti tutkia myös ratahallintoviranomaisen mahdollista vaikutusta onnettomuuksiin.

Diplomityössä on esitetty tutkinnan järjestelyt 20 eri maassa. Toistaiseksi raideliikenneonnettomuuksien tutkinta on useissa maissa melko kehittymätöntä. Kehittymättömyys ilmenee usein siten, että tutkinnan suorittaa ratoja hallinnoiva viranomainen tai operaattori itse. Eräissä maissa tutkintaa haittaa myös liian kiinteä yhteys onnettomuuteen liittyvään oikeusprosessiin, jolloin turvallisuuden parantamistavoite jää syyllisyys- ja vahingonkorvauskysymysten varjoon.

Tietojen hankinnan yhteydessä selvitettiin myös eri maiden raideliikenneonnettomuuksia tutkivien organisaatioiden tekemää yhteistyötä ja verrattiin sitä hyvin järjestäytyneeksi tiedettyihin ilmailu- ja merionnettomuustutkintaan. Tällöin todettiin, että yhteistyötä on hyvin vähän ja että esimerkiksi Euroopan unionin tasolla annettuja tutkintaohjeita ei ole lainkaan. Osana diplomityötä pohditaan, miksi yhteistyö on tarpeen ja miten sitä olisi syytä kehittää.

Yhtenä diplomityön tavoitteena oli selvittää, onko muiden maiden tutkintajärjestelyistä löydettävissä kehitysehdotuksia Suomessa toimivan Onnettomuustutkintakeskuksen toimintaan. Onnettomuustutkintakeskuksen organisaatiojärjestelyjen todettiin vastaavan hyvin niitä vaatimuksia, joita nykyaikaiselle onnettomuustutkinnalle on asetettu. Raideliikenneonnettomuuksien tutkinnan osalta on kuitenkin esitetty muutamia suosituksia, jotka on laadittu muiden maiden tutkintajärjestelyjen perusteella.

Julkaistu 22.7.2019