Matkustaja-autolautta Amorellan pohjakosketuksen välittömänä syynä tekninen vika – OTKESin tutkinta jatkuu

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta Viking Line Oyj:n matkustaja-autolautta Amorellan pohjakosketuksesta Ahvenanmaan saaristossa sunnuntaina 20.9.2020 on edennyt ja tapahtumien kulku sekä pohjakosketuksen välitön syy on saatu selville.

Amorellan tehonsäätölaitteistossa ilmenneen teknisen vian seurauksena oikean potkurin lapakulmat siirtyivät itsestään täyden peruutuksen asentoon aluksen lähestyessä Hjulgrundin kapeikkoa. Komentosillalla huomattiin aluksen normaalista poikkeava käytös ja siihen reagoitiin välittömästi. Alus kuitenkin jatkoi kääntymistään oikealle kohti väyläalueen reunaa, mikä johti ensimmäiseen pohjakosketukseen Hjulgrundin kaakkoispuolella. Koska aluksen keulasyväys lisääntyi ja aluksella oli kallistumaa oikealle, päällikkö päätti ajaa aluksen Järsön saaren rantaan tilanteen vakauttamiseksi.

Onnettomuustutkintakeskus pyysi puolustusvoimilta virka-apua onnettomuusalueen vedenalaisessa dokumentoinnissa. Väyläalueen pohjoisreunalta löytyi lohkare, jonka Väylävirasto arveli omassa tutkinnassaan siirtyneen sinne Amorellan karilleajon seurauksena. Lohkareissa oli ruoste- ja maalijälkiä Amorellasta. Tämän jälkeen Väylävirasto poisti lohkareen räjäyttämällä, väylän kulkusyvyys varmistettiin ja väylä avattiin uudelleen liikenteelle 2.10.2020.

Onnettomuustutkintakeskuksen tutkinta pohjakosketuksesta jatkuu. Tutkintaselostus julkaistaan tutkintasuunnitelman mukaan kesällä 2021.

Lisätiedot:

Tutkinnanjohtaja Risto Haimila, puh. 02951 50730

Johtaja, professori Veli-Pekka Nurmi, puh. 02951 50701

Kuva 1. Amorellan vanavesi pohjakosketuspaikalla. Pysäytyskuva peräkannen valvontakameran tallenteesta 80 sekuntia ensimmäisen pohjakosketuksen jälkeen. Kuvan vasemmassa reunassa näkyvä saari on Yttre Julholmskläppen. (Kuva: Viking Line Oyj)

Julkaistu 25.11.2020