Matkanevalla 23.3.2016 tapahtuneen veturin törmäyksestä teräsrainakelaan kolme uutta turvallisuussuositusta

Kokkolasta kohti Ylivieskaa matkalla ollut veturi törmäsi 23.3.2016 klo 11.53 Matkanevalla raiteilla olleeseen teräsrainakelaan 120 km/h-nopeudella. Veturi hypähti lappeellaan olleen rainakelan ylitse ja suistui kiskoilta. Onnettomuudesta syntyi mittavia taloudellisia vahinkoja, henkilövahinkoja ei tullut.

Onnettomuustutkintakeskus (OTKES) antaa vastaavien onnettomuuksien ehkäisemiseksi, turvallisuuden parantamiseksi ja vahinkojen torjumiseksi kolme uutta turvallisuussuositusta, ja suosittaa, että Liikenteen turvallisuusvirasto (Trafi) varmistaa niiden toteutumisen.

Suositukset koskevat rainakelanippujen sitomista, vaunuun kuormaamista sekä turvallisuustiedon keräämistä ja analysointia.

Noin 3 500 kg painava rainakela oli pudonnut raiteelle noin tuntia aikaisemmin paikan ohittaneesta tavarajunasta. Rainakela oli pyörinyt viereiselle raiteelle ja jäänyt lappeelleen toisen kiskon päälle. Ennen veturin törmäämistä rainakelaan matkustajajuna ohitti paikan toista raidetta pitkin klo 11.45. Matkustajajunan kuljettaja ei havainnut viereisellä raiteella ollutta rainakelaa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että teräsyhtiö SSAB määrittää ja todentaa laskennallisesti rainakelanippujen koossapitävän sidonnan, huomioiden tehtaalla tapahtuvan käsittelyn aiheuttamat rasitukset ja rautatiekuljetuksessa kelanippuun kohdistuvat sivuttaiskiihtyvyydet.

Rainakelanippua kiinni pitävien silmävanteiden katkeamista edelsi SSAB:n tehtaalla sidonnan jälkeisen käsittelyn ja kuljetuksen aikana tapahtunut silmävanteiden löystyminen sekä siirtyminen pois paikoiltaan. Löysät silmävanteet sallivat rainakelanipun kallistelun kuljetuksen aikana.

Toiseksi OTKES suosittaa, että VR selvittää kuormatun kelavaunun kulkuominaisuuksien parantamiseksi kelojen parhaat sijoituspaikat vaunuissa ja huomioi tulokset kuormausohjeissa.

Kelavaunujen kulkuominaisuudet täyttävät eurooppalaisen EN 14363 -normin vaatimukset, mutta kelavaunujen runkoon kohdistuvat sivuttaiskiihtyvyydet ovat lähellä raja-arvoa ja lyhytkestoisesti jopa niiden ylikin. Arvioitaessa laskennallisesti kuorman sijoittamisen aikaansaamaa kuormatun vaunun hitausmomenttia todettiin, että on suotuisampaa sijoittaa raskaat kelat keskemmälle vaunua kuin päätyihin.

Lisäksi OTKES suosittaa, että SSAB kerää riskien tunnistamiseksi tiedot sidontaan, varastokäsittelyyn ja kuljetukseen liittyvistä poikkeamista ja käsittelee ne.

Sidontavanteita on ollut löysällä ja katkennut varastokäsittelyn tai kuljetuksen aikana. SSAB:n tuotannossa oli myös tunnistettu ongelma, että varastoalueella vierivien ja nostettavien kelojen sidontavanteet löystyvät. Katkenneita sidontavanteita oli uusittu, mutta niistä ei ollut kirjattu poikkeamaa. Lisäksi tutkinnassa selvisi, että rainakeloja oli pudonnut tai kallistunut kuljetuksen aikana aiemminkin, mutta tietoja ei ollut saatavilla kaikista tapauksista

Muina huomioina Onnettomuustutkintakeskus toteaa, että rautatieoperaattoreiden tulee muistuttaa veturinkuljettajille, että kynnys ilmoittaa turvallisuuteen liittyvistä havaituista mahdollisista epäkohdista on pidettävä matalana.

Lisätiedot:
Raideliikenneonnettomuuksien johtava tutkija Esko Värttiö, puh. 0295 150 708