Med den ökande automationen som drivs på av färjtrafikens kostnadseffektivitet måste man fästa uppmärksamheten också på de kompetenskrav som automationen ställer samt på säkerhetsutmatningarna på olika färjplatser

Olycksutredningscentralen har blivit färdig med utredningen av landsvägsfärjan (vajerfärjan) L-317:s kollision med bryggan i Retais i Korpo på kvällen 13.4.2023. Förlust av färjans manövreringsförmåga ledde till kollisionen. Färjan återgick i trafik fem dagar efter kollisionen.

I centrum för utredningen var problem med definition av färjan: färjor kan anses vara antingen förlängningar av landsvägarna eller så kallade övriga fartyg. Även färjornas säkerhet och säker drift av färjorna, bemanningen och besättningens kompetens samt genomförandet och tillsynen av förarnas utbildning lyftes fram i Olycksutredningscentralens utredning.

Färjförarnas kompetens- och utbildningsbakgrunder varierar stort.

På färjförare har det inte fastställts några särskilda behörighetskrav för sjöfart, utan tjänsteleverantören kvalificerar dem för uppgiften. Dessutom finns det en strävan efter att öka färjornas automation – drivet av kostnadseffektiviteten. Operativsystemen är alltmer komplicerade och smidig användning av dem kräver kunnande och utbildning”, konstaterar utredningsledare Risto Haimila.

Haimila fortsätter: ”Tidigare hade det opererats med förbindelsebåtar på färjplatsen i Korpo. Kostnadsskäl drev dock på ändringen av färjplatsen till färjrutt. Trafik- och kommunikationsverkets föreskrift om virtuell vajer från 2022 möjliggjorde ändringen. Automationsmängden ökades, men perspektiven på landsvägsfärjors (vajerfärjors) bemanning och behörigheter blev mindre beaktade vid ändringen”.

Myndighetsansvaren för anordnande och tillsyn av färjtrafiken är diversifierade mellan NTM-centralen i Egentliga Finland och Traficom. NTM-centralen i Egentliga Finland är både beställare och utövare av säkerhets- och kvalitetstillsyn. Vid behov beslutar de också om färjornas bemanning.

Tillsynsmyndigheten för sjöfart, Traficom, har på sitt ansvar uppgifter med anknytning till färjornas tekniska säkerhet och säker drift av färjorna, med tyngdpunkten främst på besiktningar av färjorna.

Till följd av detta lämnas det till tjänsteleverantören av trafiken ett stort ansvar för trafikens allmänna säkerhet och smidighet på olika färjplatser och upprätthållande av person- och fordonstrafik som genomförs med olika typer av materiel. Genom de säkerhetsrekommendationer som ges här vill vi förtydliga och koncentrera regelverket för färjtrafiken samt fästa uppmärksamheten på de säkerhetsutmaningar som avancerad teknik och olika färjplatser utgör”, säger utredningsledare Haimila

Länken till sammanfattningen och utredningsrapporten

.Mer information:
Utredningsledare Risto Haimila, tfn 02951 50730

Publicerad 12.4.2024