C3/2009M M/Y NINAMARIA II ja S/Y ILONA, yhteentörmäys Vänön pohjoispuolella 27.6.2009

Yhdistyneiden arabiemiirikuntien lipun alla purjehtinut chartervene NINAMARIA II kulki ns. jäänmurtajaväylää Hiittisten saaristosta kohti länttä ja oli matkalla Vänön saaren koillispuolella. Miehistön muodostivat päällikkö ja kokki. Päällikkö kuljetti alusta yksin. Aluksen edellä purjehti suomalainen purjevene ILONA samaa reittiä myös länteen. ILONA kulki kahden hengen miehistöllä ja purjehti myötätuuleen purjeet levitettyinä ns. virsikirjaksi.

NINAMARIA II saavutti ILONA:a arviolta 10 solmun nopeuserolla. NINAMARIA II:n päällikkö oli havainnut edessään olleen purjeveneen, arvioinut sivuutuksen parhaiten tapahtuvan oikealta ja muuttanut autopilottiin asetettua suuntaa 3 astetta oikealle. Tämän jälkeen päällikkö oli kääntynyt poikittain seurustellakseen ohjaamossa olleen kokin kanssa eikä seurannut väistön sujumista sen enempää. Sen sijaan, että NINAMARIA II olisi ohittanut ILONAn kohtuulliselta etäisyydeltä, se törmäsi purjeveneen perään.

ILONA:sta oli havaittu NINAMARIA II:n lähestyminen ja annettu käsimerkkejä huomion herättämiseksi. Viime hetkellä miehistö oli hypännyt mereen välttyen näin joutumasta törmäyksen kohteeksi.

Törmäyksen seurauksena NINAMARIA II:n keula kulki ILONAn avotilan yli ja ILONA painui osittain NINAMARIA II:n alle. ILONAn masto taittui ja kaatui törmäyksen seurauksena ja veneen runko kärsi vakavia vaurioita. ILONA kärsi huomattavia vaurioita, mutta NINAMARIA II selvisi olosuhteisiin katsoen vähäisillä vaurioilla.

NINAMARIA II:n henkilöstön passiivisuudesta johtuen pelastustoimet sujuivat heikosti. Purjeveneen miehistö pelastui suurelta osiltaan oman toimintansa avulla heidän päästyä kiipeämään NINAMARIA II:n perätasanteen kautta pois vedestä.

Merivartiosto varmisti onnettomuusveneiden pääsyn Kasnäsiin, missä vapaehtoiset meripelastajat huolehtivat ILONAsta ja sen miehistön edellyttämistä jatkotoimista. NINAMARIA II jatkoi omin voimin matkaansa ja poistui maasta ennen kuin asia oli sen osalta lopullisesti tutkittu.

Onnettomuuden syy on NINAMARIA II:n tähystyksen puutteet ratkaisevalla hetkellä alusten ollessa jo lähitilanteessa ja siihen liittyvä virhearvio väistön suorituksessa. NINAMARIA II:n päälliköllä oli puutteellinen kokemus saaristonavigoinnista ja virheellinen asennoituminen vesiliikenteen turvallisuuteen. Laivaisännän turvallisuuskulttuurissa havaittiin myös puutteita.

Tutkijat suosittavat tähystyksen ja oikean väistämisetäisyyden korostamista vesiliikenteessä, suurten ulkomaalaisten alusten turvallisuussuunnitelmien ja pätevyyksien tarkastamista ennen liikenteen aloittamista, onnettomuuden uhrien parempaa jälkihoitoa ja ohjeistusta onnettomuuteen osallisen aluksen ennenaikaisen maasta poistumisen estämiseksi.

C3/2009M Tutkintaselostus (pdf, 2.43 Mt)

 
Julkaistu 27.6.2009