B2/2009M Hinaaja SPUTNIC, hinauksessa olleen kaivinkonetta kuljettaneen lautan kaatuminen Luodossa 29.5.2009

Hinaaja SPUTNIC oli aamulla 29.5.2009 Luodossa hinaamassa kaivinkoneella lastattua lauttaa Svartnäsgrynnan-saaresta kohti Kittsjöfärdenin pohjukkaa. Hinaajassa oli kaksi henkilöä. Börsskärsgrynnorna-saarten itäpuolella lautan havaittiin olevan hieman kallellaan. Toinen hinaajassa ollut mies siirtyi lauttaan ja kiipesi kaivinkoneen hyttiin. Hänen tarkoituksenaan oli käynnistää kaivinkone ja yrittää sen puomia kääntämällä tasapainottaa lauttaa. Käynnistymisen jälkeen lautta kuitenkin kaatui nopeasti noin klo 9.40 mukanaan kaivinkone, joka vajosi pohjaan jääden ylösalaisin. Mies jäi kaivinkoneen hyttiin. Lautta jäi kellumaan ylösalaisin kaivinkoneen kauhan pitäessä sitä paikallaan.

Hinaajan kippari soitti välittömästi hätäkeskukseen. Paikalle hälytettiin pelastushelikopteri Pete Vaasasta mukanaan lääkäri, Luodon palokunta, Kokkolan palokunta mukanaan sukeltaja sekä ambulanssi Pietarsaaresta. Myös Pietarsaaren meripelastusyhdistyksen pelastusalus PV OTTO MALM saapui paikalle. Sukeltaja sai paikalle saavuttuaan miehen ulos kaivinkoneen hytistä ja nopeasti pois vedestä, mutta elvytystoimet eivät johtaneet tulokseen. Mies oli ehtinyt olla veden alla noin 45 minuuttia.

Kaivinkoneesta irronnut lautta ja siihen kiinnitetty hinaaja ajautuivat tuulen mukana idemmäs, jossa ne ankkuroitiin. Hinaaja siirtyi 31.5 Luodon kalasatamaan. Lautta siirrettiin yöllä 2.6 Luodon kalasataman aallonmurtajan luokse. Kaivinkone siirrettiin lautan viereen yöllä 10.6, nostettiin maihin 11.6 ja kuljetettiin yhtiön kenttäalueelle vakuutusyhtiön ja tutkijoiden myöhempää tarkastelua varten. Kaivinkoneesta valui pieniä määriä öljyä mereen. Lautta nostettiin maihin osa kerrallaan ja siirrettiin yhtiön varastoalueelle 29.6. Hinaaja nostettiin maihin katsastusta varten 29.6. Lauttaa ja kaivinkonetta tutkittiin 30.6 ja 5.8. Kaivinkone oli pahoin vaurioitunut. Myös lautta osoittautui huonokuntoiseksi ja useissa sen tankeissa löytyi reikiä. Hinaaja todettiin varustukseltaan puutteelliseksi. Kummallakaan aluksella ei ollut piirustuksia tai muita asiakirjoja eikä niitä ollut katsastettu.

Tutkijat arvioivat onnettomuuden syyksi lautan heikentynyttä vakavuutta. Siihen puolestaan oli syynä useisiin tankkeihin lautan heikon kunnon vuoksi päässyt vesi, minkä johdosta sen varalaita oli jo matkalle lähdettäessä pieni. Matkan aikana vettä kertyi lisää, lautta kallistui hieman ja varalaita pieneni lisää. Lopulta oikealla puolella avoinna ollut pumppausaukko meni veden alle ja sivutankki alkoi täyttyä. Sen seurauksena varalaita pieneni edelleen, lautta kallistui lisää ja vakavuus heikkeni nopeasti niin paljon, että lautta kaatui. Miehet eivät huomanneet kallistumisen todellista syytä, eivätkä sen vuoksi pitäneet tilannetta vaarallisena.

Hinaajan, lautan ja kaivinkoneen omistava perheyritys oli toiminut neljän vuoden ajan tällä rekisteröimättömällä ja katsastamattomalla kalustolla. Yrityksen henkilöillä ei ollut muodollista pätevyyttä, vaan toiminta perustui itse työssä opittuihin menetelmiin saaristolaisyrittäjyyden pitkien perinteiden mukaisesti. Yritys ja Merenkulkulaitos (1.1.2010 lähtien Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin merenkulkutoimiala) ovat eri mieltä siitä, onko yritys käsitellyt aihetta heidän kanssaan ja saanut tiedon, että katsastusta ei tarvita.

Tutkijat suosittelevat, että uivan kaluston omistajat hankkisivat itselleen riittävän tietouden alustensa vakavuuden määrittämiseksi, pitäisivät kaluston hyvässä kunnossa eivätkä käytä kalustoa vuotavana. Heidän tulisi selvittää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin merenkulkutoimialan kanssa kaluston katsastus- ja miehistön pätevyysvaatimukset. Riittävä osaaminen tarvitaan, vaikka kalustoa ei katsastettaisi.

Tutkijat asettavat kyseenalaiseksi näin ohutpeltisen lautan käytön näin vaativaan kuluttavaan työhön. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin merenkulkutoimialaa suositellaan selvittämään pohjaan nojautuvien lauttojen mitoitus- ja huoltovaatimukset sekä käyttörajoitukset.

B2/2009M Tutkintaselostus (pdf, 7.75 Mt)

 
Julkaistu 29.5.2009