C3/2006M M/S PAMELA, karilleajot Utön luoteispuolella 1.7.2006 ja Uudenkaupungin edustalla 7.12.2006

M/S PAMELA, karilleajo Utön luoteispuolella 1.7.2006

Kuivalastialus MS PAMELA lähti Naantalin Luonnonmaan satamasta kohti Puolan Kolobrzegiä 30.6.2006 klo 17.50 940 tonnin graniittilohkarelastissa. Reitti kulki saaristoväyliä pitkin Korppoon ja Pärnäisten välistä Utön kautta avomerelle. Päällikkö hoiti ensimmäisen vahdin lähdön jälkeen klo 18-24. Hän luovutti vahdin perämiehelle klo 24 ja kertoi tälle samalla aluksen sijainnin ja ettei ilmoitettua vastaantulevaa liikennettä ollut.

Kello 00.35 perämiehen kanssa vahdissa ollut vahtimies poistui komentosillalta. Pian vahtimiehen poistumisen jälkeen perämies alkoi täyttää työaikapäiväkirjaa aluksen ollessa automaattiohjauksessa. Tässä vaiheessa matkaa seuraavaan käännöspisteeseen oli noin 2,1 mpk. Matkan ajaminen kesti noin 15 minuuttia aluksen kulkiessa reilun 8 solmun nopeudella. Tänä aikana perämies täytti työaikapäiväkirjaa niin keskittyneesti, ettei tullut katsoneeksi ulos ikkunasta tai käyttäneeksi ohjaamon navigointivälineitä. Seuraavan kerran ulos katsoessaan perämies näki kallioluodon noin 300 metrin päässä aluksen edessä, noin 700 metriä käännöspisteen jälkeen. Hän tarttui ohjaimiin ja käänsi ruorin kaikki yli oikealle. Alus ehti kääntyä ainoastaan 10° ennen osumistaan luotoon noin 8 solmun nopeudella.

Onnettomuuden syynä voidaan pitää muiden kuin aluksen turvallisen kulun takaavien toimien virheellistä ajoittamista. Myötävaikuttaneena tekijänä voidaan pitää vahtimiehen puuttumista komentosillalta. Aluksella ajetun 6/6-vahdin aiheuttamaa univelan kumuloitumista ja siten harkintakyvyn heikkenemiseen vaikuttavaa uupumusta ei voida myöskään sulkea pois onnettomuuden syitä tarkasteltaessa.

Tutkijat eivät esitä tämän onnettomuuden osalta erillisiä turvallisuussuosituksia.

M/S PAMELA, karilleajo Uudenkaupungin edustalla 7.12.2006

Kuivalastialus MS PAMELA ajoi karille 7.12.2006 klo 22.15. Putsaarin eteläpuolella Uudenkaupungin edustalla.

PAMELA lähti Raumalta kohti Tallinnaa klo 17.15. Lastina aluksella oli 950 tonnia säkitettyä hiekkapuhalluskuonaa. Aluksella oli Raumalta lähdettäessä noin seitsemän asteen kallistuma paapuuriin johtuen lastin siirtymästä.

Säätiedotus oli luvannut kovaa tuulta, joten reitti kohti Tallinnaa kulki Kajakulman ja Sammon kautta Saaristomeren läpi Hankoon, mistä matka jatkuisi kohti Tallinnaa. Noin klo 22.00 PAMELAn sivuuttaessa Putsaaria eteläpuolelta aluksen päällikkö sulki epähuomiossa kannettavan tietokoneen kannen, joten navigoinnissa käytettävä elektroninen kartta sammui samalla. Ohjelman käynnistymisen kestäessä päällikkö pyysi perämiehen ohjaamoon avukseen, jotta voisi itse keskittyä navigointiin. Määritettäessä aluksen paikkaa tutkan, paperikartan ja valonheittimen avulla alus ajautui käännöspisteen ohi. Myöhässä alkanut käännös uudelle suunnalle alkoi lupaavasti, mutta aluksen tultua aallokolta ja tuulelta suojaavien saarten ja luotojen takaa esille, kääntyminen lakkasi ja alus ajautui karille.

Onnettomuuden pääasiallisena syynä voidaan pitää päällikön inhimillistä virhettä hänen suljettuaan kannettavan tietokoneen kannen vahingossa. Tämä johti epätietoisuuteen aluksen tarkasta sijainnista, jolloin käännös väylän mutkassa alkoi liian myöhään ja johti lopulta karilleajoon.

Onnettomuuteen myötävaikuttaneina tekijöinä voidaan pitää tähystäjän puuttumista komentosillalta, epäedullisia sääolosuhteita sekä aluksen etenemistä nopeutta vähentämättä täsmällisen paikkatiedon puuttuessa.

Tutkijat eivät esitä tämän onnettomuuden osalta erillisiä turvallisuussuosituksia.

C3/2006M Tutkintaselostus (pdf, 1.79 Mt)

 
Julkaistu 7.12.2006