C5/2005M M/T OMEGA AF DONSÖ, karilleajo Porvoon väylällä 10.12.2005

OMEGA AF DONSÖ lähti Sköldvikin sataman laiturista No:1 10.12.2005 klo 04.10. Komentosillalla oli lähtöhetkellä päällikkö ja luotsi. Päällikkö ohjasi aluksen väylälle käsiohjauksen ollessa käytössä.

Kun alus lähestyi kääntöpistettä suunnalla 159°, luotsi yritti kääntää automaattiohjauksella aluksen suunnalle 152°. Automaattiohjaus oli lukkiutunut suunnalle 159°. Käsiohjaus kytkettiin päälle mutta tämäkään ei toiminut.

Vahdissa olleet perämies ja matruusi yrittivät kääntää peräsimen hätäohjauksella kaikki vasemmalle. Peräsin kääntyi ainoastaan 5° ja palautui keskiasentoon. Tämä johtui siitä, että automaattiohjaus oli kytkettynä. Päällikkö käänsi potkurin nousun nollaan. Vauhti hidastui hitaasti ja päällikkö käänsi potkurin nousun taaksepäin -4:ään 20 sekunniksi Fåfänghällarna-reunamerkin kohdalla. Alus alkoi kääntyä jyrkästi oikealle kiertäen reunamerkin. Potkurin nousu säädettiin takaisin nollaan. Päällikkö käynnisti keulapotkurin ja yritti kääntää keulaa vasemmalle, mutta tällä ei ollut toivottua vaikutusta aluksen nopeudesta johtuen.

Alus ajautui karille klo 04.45 noin 7 solmun nopeudella paikassa 60°13,0 N 025°35,4 E. Alus pysähtyi hetkeksi karille mutta irtosi itsestään ja lähti ajelehtimaan etelään päin.

Onnettomuuden syinä voidaan pitää teknistä vikaa aluksen automaattiohjauksessa, hätäohjauksen epäonnistumista sekä hätiköityjä konekäskyjä ennen karilleajoa.

C5/2005M Tutkintaselostus (pdf, 0.77 Mt)

 
Julkaistu 13.5.2005