C3/2005M M/S TRANSLANDIA, törmäys laituriin Tallinnan satamassa 31.8.2005

Suomalainen ro-ro -matkustaja-alus TRANSLANDIA oli aikataulun mukaisella matkallaan Helsingistä Tallinnan satamaan ja aloittamassa satamamanöveerausta laituriin nro 3 kiinnittymistä varten. Alus käännettiin satama-altaassa ympäri omin konein ja päällikkö aloitti peräyttämisen laituriin komentosillan vasemmalta siiveltä. Hän siirtyi oikeanpuoleisen siiven ohjauspaikalle jättäen molemmat potkurit peruutusasentoon potkurien nousuilla neljä. Oikeanpuoleisella ohjauspaikalla päällikkö aloitti ohjailun potkureiden nousukahvoja säädellen, mutta oli unohtanut painaa ohjauskomennon kutsunappulasta. Alus jatkoi neljän solmun perävauhdilla kohti satama-altaan pohjukkaa. Pohjoisluoteinen tuuli sorti aluksen keulaa oikealle ja alus painui satama-altaan vasemman puoleisessa laiturissa kiinnittyneenä olleen SUPERSEACAT THREE aluksen kylkeen ja siitä satama-altaan pojukassa olevaan lastausramppiin. Sekä aluksen perän lastausramppi että laituri kärsivät suuria vahinkoja. SUPERSEACAT THREEn oikeanpuoleiseen kylkeen tuli painaumia, mutta se säilyi merikelpoisena.

Onnettomuuden välittömänä syynä oli aluksen komentosillan ohjausjärjestely, joka ei ollut ergonominen. Käyttäjä ei saa selkeää havaintoa siitä, millä ohjauspaikalla komennot ovat aktivoituina. Todennäköisenä merkittävänä taustatekijänä oli päällikön keskimääräistä alhaisempi psykofyysinen vireystila. Tämä johtui osaltaan käytössä olleista työaikajärjestelyistä, jotka olivat seurausta aluksen aikataulujen tiukkuudesta.

Varustamo on onnettomuuden jälkeen ohjeistanut uudelleen aluksen turvallisuustoimintajärjestelmää (SMS) laiturointitoimien osalta, mutta ei ole katsonut tarpeelliseksi muuttaa ohjailukahvojen toimintaa sellaiseksi, että nyt sattuneet lipsahdukset olisivat mahdottomia.

C3/2005M Tutkintaselostus (pdf, 0.75 Mt)

C3/2005M Tutkintaselostus (pdf, 0.72 Mt)

 
Julkaistu 13.5.2005