C2/2005M S/S HEIKKI PEURANEN, karilleajo Saimaalla 25.6.2005

S/s HEIKKI PEURANEN lähti Peuhkurin saaren luoteisrannalla Saimaalla olevalta yksityiseltä kesämökiltä onnettomuuspäivänä 25.6.2005 tarkoituksenaan purjehtia Puumalan Sahalahteen, jonne olisi ollut 3-4 tunnin matka.

Matkalle lähdettäessä oli halkolotja "ENEA" kiinnitettynä amerikkalaiseen hinaukseen hinaajan SB kylkeen. Matkalla mukana olleet henkilöt oleskelivat pääsääntöisesti alusten kannella siirtyen vapaasti hinaajan ja lotjan välillä. Aluksen päällikkö oli kertomansa mukaan itsekin ollut lotjan kannella matkan alkaessa.

Matkalle lähdettiin noin klo 16 ja alusta ohjasi 1963 syntynyt mieshenkilö. Päällikkö ei osallistunut aluksen navigointiin onnettomuutta edeltävinä hetkinä. Säätila oli tihkusadetta ja sadetakit oli pidetty päällä. Säätilalla ei ohjailijan kertoman mukaan ollut vaikutusta tähystykseen. Vastavaloa ei ollut.

Laiturista lähdettyä otettiin suunta Peuhkurin saaren niemen pohjoispuolelle. Täällä käännettiin vasemmalle tavoitteena sivuuttaa saaren länsiranta kohtuuetäisyydellä, jonka jälkeen oltaisiin oltu väylällä matkalla itään. Aluksen oli tarkoitus kääntyä vasempaan kunnes saari olisi täysin kierretty. Ensimmäisen käännöksen jälkeen oli ohjailija kysynyt päälliköltä onko linja hyvin. Tähän oli päällikkö vastannut myöntävästi ja matkaa oli jatkettu.

Kun oli tultu jonkin matkaa Peuhkurin saaren länsirannan vieressä, alus törmäsi noin klo 16 keulastaan kiveen saaren länsipuolella. Aluksen keula nousi ylöspäin ja alus kallistui vasemmalle. Hetki sen jälkeen osui perä kiveen ja kohosi ylöspäin ja vauhti pysähtyi täysin. Alus jäi paikalleen perä koholla ja keula tämän seurauksena alas painuneena.

Alukseen vuoti vettä keulassa olleesta aukinaisesta hytin valoventtiilistä ja suoraan ulos johtavasta käymälästä siten, että alus upposi puolittain jääden pohjastaan makaamaan matalikon päälle. Matkustajina olleet henkilöt saatiin nopeasti maihin lähistöllä olleella huviveneellä ja henkilövahingoilta vältyttiin. Alus nostettiin muutamassa viikossa ja telakoitiin korjausta varten.

Onnettomuuden syynä oli väyläalueen ulkopuolella olevan vesialueen puutteellinen paikallistuntemus ja virheelliset visuaaliset havainnot. Uppoamisen välittömänä syynä oli aluksen rungon epätiiveys avoimena olleen valoventtiiliin ja virheellistä rakennetta olleen käymälän johdosta. Onnettomuuden johdosta tutkintalautakunta suosittaa, että ammattikäytöstä poistettujen tai muuten suurten huvikäytössä olevien alusten omistajille tiedotettaisiin niistä säädöksistä ja kokemuksista, joiden omaksumisesta olisi hyötyä huvialuksille ja että alan yhdistysten piirissä kyseiset alukset katsastettaisiin ja niiden miehistön pätevyydelle asetettaisiin vapaaehtoiset pätevyysvaatimukset. Lisäksi tutkintalautakunta painottaa, että aluksella on varalaitaa vain siihen aukkoon saakka mistä vesi voi tulvia aluksen sisälle.

Painoversio tutkintaselostuksesta tulee jakeluun kesän aikana kokoomajulkaisussa.

C2/2005M Tutkintaselostus (pdf, 0.96 Mt)

 
Julkaistu 25.6.2005