B8/2004M Matkustaja-autolautta M/S ALANDIA, pohjakosketus Uumajan ulkopuolella 9.12.2004

M/S ALANDIA oli vuokrattu RG Line:lle Vaasa-Uumaja reittiliikenteeseen. ALANDIA tuli Uumajaan Tukholmasta, missä se oli ollut telakassa. Uumajaan mentiin lastaamaan perävaunuja ja Ro-lux-kasetteja, jotka piti kuljettaa Vaasaan. Vaasaan oli tarkoitus saapua seuraavana päivänä. Vaasassa oli tarkoitus järjestää turvallisuusharjoitus merenkulkuviranomaisten valvonnassa, jonka hyväksynnän jälkeen olisi ollut mahdollista aloittaa henkilöliikenne.

ALANDIA saapui Uumajaan joulukuun 9. päivänä 2004 klo 18.20. Lastaus tapahtui klo 20.00 ja 22.00 välisenä aikana. Luotsi tuli laivaan klo 22.05 ja ALANDIA lähti Uumajasta klo 22.10.

Sataman edustalla tehdyssä käännöksessä ja matkan aloituksessa alusta ohjattiin käsiruorilla. Nopeus nostettiin 11-12 solmuun suunnan ollessa 180°. Kello 22.17 alus käännettiin suunnalle 170° ja ohjaus siirrettiin autopilotille, jonka ruorikulma oli rajoitettu 20°:een.

Kello 22.18 aloitettiin automaattiohjauksella käännös suunnalle 154°, radiuksen ollessa 0.3 ja kompassisuunnan ollessa käännöksen alkaessa 169.2°. Käännös ei alkanut toteutua toivotulla tavalla ja lukuisat lyhyen ajan sisällä tehdyt ohjailutoimenpiteet, käännössäteen pienennys 0,2 meripeninkulmaan, override-ohjaussauvan käyttö, kangerrelleet ohjailutapojen muutokset ja lopuksi käsiruori eivät tuottaneet toivottua tulosta. Ohjattavuuteen saattoi vaikuttaa aluksen 75 cm perätrimmi, yhden asteen kallistuma oikealle ja mahdollisesti lähistöllä olevien matalikkojen "bank effect". Alus sai pohjakosketuksen paikassa 63° 40.20' N 020° 21.03' E. Sen oikeanpuoleinen peräsin ja potkuri vaurioituivat.

Onnettomuudella oli lukuisia syitä:

1. Autopilotin rajoitettu ruorikulma.
2. Kaarresäteen pienentäminen kesken käännöksen.
3. Override ohjaussauvan puutteellinen ohjaus ja siihen liittyvä rajoitettu ruorikulma.
4. Kangerrelleet ohjailutapojen muutokset ja nappulatekniikka.
5. Aikainen siirtyminen automaattiohjaukselle.
6. Yhden ruoripumpun käyttö.

B8/2004M Tutkintaselostus (pdf, 3.22 Mt)

 
Julkaistu 9.12.2004