C13/2002M ms KAJEN, karilleajo Ruotsinsalmessa Kotkan edustalla 18.3.2002

Saksalaisen kuivalastialus ms KAJEN lähti Emdenistä maaliskuun 14. päivänä vuonna 2002 kello 14.06. Syväys oli keulassa 4,5 m ja perässä 5,2 m. Aluksella oli lastina selluloosaa. Määräsatama Suomessa oli Hallan satama Kotkassa. Aluksen omistaja oli saksalainen Jan Nagel Schiffahrts KG varustamo.

KAJEN ajoi karille maaliskuun 18. päivänä vuonna 2002 kello 01.30 kääntyessään Ruotsinsalmen väylälle. Onnettomuuden välitön syy oli jäätilanne. Kiintojään lauttoja oli ajelehtinut väylälle ja jäälautat olivat jäätyneet yhteen siten, että väylälle kääntyvän aluksen keula ohjautui niihin osuessaan voimakkaasti oikealle väylän sivuun. Kääntymistä ei vastaruorilla saatu hallintaan. Alusta ei pysähtymään ajoissa. KAJEN ajoi karille hyvin hiljaisella nopeudella koneiden käydessä täydellä taakse.

Onnettomuus paljasti luotsin ja aluksen päällystön välisissä työtavoissa puutteita, jotka toistuvat onnettomuudesta toiseen. Epävirallisilla työtavoilla on merenkulkijoiden, viranomaisten ja laivanvarustajien hiljainen hyväksyntä. Onnettomuustutkinnan käsityksen mukaan nykyiset työtavat ovat etääntyneet virallisista sääntöjen esittämistä tavoitteista.

Komentosillalla olleet ovat toimineet yleisesti vallitsevien työtapojen mukaan eli niiden mukaan he ovat toimineet oikein. Työtavat ovat syntyneet olosuhteiden ja käytännön luomien paineiden perusteella. Työtavat ovat jääneet pysyviksi eivätkä merenkulkijat voi niitä enää yksin korjata. Tästä syystä tutkinta toistaa TRAVEBERGin onnettomuuden suosituksen luotsaustyöryhmän perustamisesta.

C13/2002M Tutkintaselostus (pdf, 0.89 Mt)

 
Julkaistu 18.3.2002