C10/2002M Matkustaja-alus ms SUOMENLINNA-SVEABORG, törmäys laituriin Helsingissä 31.8.2002

Matkustaja-alus ms SUOMENLINNA-SVEABORG oli lähtenyt lauantaina 31.8.2002 aikataulun mukaisesti kello 18.00 Suomenlinnasta kohti Kauppatoria. Aluksella oli 131 matkustajaa ja 4 hengen miehistö. Päällikön käännettyä aluksen matkan lopussa kohti laituria hän huomasi, että potkurin lapakulmien ohjauksen toiminnassa oli vikaa ja hän vaihtoi ohjauksen hätäohjaukselle, joka ei kuitenkaan toiminut. Noin kello 18.15 alus törmäsi 6 solmun nopeudella laiturin kumipuskureihin ja kimposi niistä takaisin pituutensa verran.

Yhteensä 12 henkilöä tarvitsi ensiapua tai sairaalahoitoa. Kaksi vakavammin loukkaantunutta oli tulossa ylemmältä kannelta portaita alas kohti poistumistietä ja he putosivat törmäyksen voimasta portaita alas. Alus sai törmäyksessä vähäisiä vaurioita perään, jolla se törmäsi laiturin puskureihin.

Onnettomuuden välittömäksi syyksi todettiin, että peräohjaamon vanerisen kojelaudan alla olleet keulapotkurin lapakulman näytön valaistusjohtimet olivat hankautuneet puhki ja aiheuttivat ajoittain oikosulun. Oikosulku aiheutti potkurilapojen ohjaukseen kuuluneiden ohjausreleiden toimimattomuuden. Hankaus ja ajoittainen kontakti ovat olleet seurausta aluksen värähtelystä.

Tapahtuman taustatekijöinä olivat vuonna 1952 valmistuneen aluksen potkuriohjausjärjestelmään vuonna 1995 tehdyistä jälkiasennuksista johtuneet ongelmat. Varustamon suhtautuminen toistuvasti ilmeneviin vikoihin oli puutteellista.

Turvallisuussuosituksena ehdotetaan, että varustamon ja Merenkulkulaitoksen tulee terävöittää roolejansa, jotta turvallisuusjohtamisjärjestelmä toimisi paremmin havaittujen teknisten vikojen ja toimintakäytäntöjen puutteiden korjaamiseksi.

C10/2002M Tutkintaselostus (pdf, 1.22 Mt)

 
Julkaistu 31.8.2002