B1/2002M Veneonnettomuus Tammisaaren saaristossa 7.7.2002

Brig Eagle 600 -merkkinen moottorivene lähti Tammisaaren saaristossa Boxin kylästä 7.7.2002 noin klo 00.40 itään 3,0 m:n väylää kääntyäkseen Växärin saaren jälkeen etelään. Veneessä oli neljä henkilöä: mies, nainen, 11-vuotias poika ja 7-vuotias tyttö. Sandnäsuddin kaupan laiturista lähti 7.7.2002 noin klo 00.45 Buster RS -merkkinen moottorivene samaa väylää länteen päin kohti väylän eteläpuolella, Rösundista länteen sijaitsevaa niemenkärkeä. Buster-veneessä oli kolme henkilöä: nainen ja kaksi miestä.

Veneet lähestyivät samanaikaisesti kumpikin noin 25 solmun nopeudella väylän kapeata kohtaa Synnernäsin niemen ja Växärin saaren välisessä salmessa. Samaan eteläiseen suuntaan tehtyjen ohjausliikkeiden johdosta molemmat veneet joutuivat salmen eteläosaan tarpeettoman lähelle Växärin saaren rantaa. Brig-veneen kuljettajasta näytti siltä, että Buster-vene tulee suoraan päälle. Lähellä olleen rannan vuoksi hän teki jyrkän väistön vasemmalle pohjoiseen. Lähes samanaikaisesti myös Buster-vene ilmeisesti yritti väistää kääntymällä samaan suuntaan eli pohjoiseen. Ohjausliikkeiden seurauksena veneet törmäsivät toisiinsa siten, että Brig-veneen keula osui Buster-veneen vasempaan kylkeen miltei suorassa kulmassa likimain salmen keskellä. Buster-veneen peräpenkillä istuneet nainen ja mies sekä Brig-veneen kyydissä ollut poika kuolivat onnettomuudessa saamiinsa vammoihin.

Onnettomuuden syntyyn vaikutti osaltaan Buster-veneen ajolinja, joka olisi kulkenut melko läheltä Växärin saaren kallioita eli salmen vasenta reunaa Buster-veneen kulkusuuntaan katsottuna. Ajolinja on tässä paikassa yleisesti käytetty ja lähellä merikarttaan merkittyä väyläviivaa. Buster-veneen kuljettaja ei tähystyksen puutteellisuuden vuoksi ilmeisesti nähnyt Brig-veneen kulkuvaloja kuin vasta aivan vähän ennen yhteentörmäystä.

Onnettomuuden syntyyn vaikuttivat myös Brig-veneen riittämättömät toimenpiteet yhteentörmä-yksen välttämiseksi. Brig-veneen kuljettajan tilannearviointia vaikeutti se, että Buster-veneen kulkuvalo joko jäi kuljettajan selän taakse tai ei toiminut. Lisäksi kummankin veneen nopeus oli olosuhteisiin nähden liian suuri. Onnettomuuteen mahdollisesti myötävaikutti Buster-veneen kuljettajan voimakas humalatila. Brig-veneen kuljettaja oli lievästi alkoholin vaikutuksen alainen, minkä vaikutusta onnettomuuteen on vaikea arvioida.

Tutkintalautakunta suosittaa muun muassa veneiden kulkuvalomääräysten tarkentamista ja selvitystä mikä vaikutus veneilyn turvallisuuteen olisi promillerajan alentamisella. Lisäksi suositetaan valistuskampanjaa, jossa korostetaan muiden vesilläliikkujien huomioon ottamisen ja olosuhteisiin nähden sopivan nopeuden merkitystä turvallisuuden kannalta.

Onnettomuustutkintakeskus asetti tutkintalautakunnan tutkimaan onnettomuutta. Lautakunnan puheenjohtajana toimi johtaja Tuomo Karppinen ja asiantuntijajäseninä dipl.ins. Klaus Salkola ja merikapteeni Juha Sjölund.

B1/2002M Tutkintaselostus (pdf, 0.98 Mt)

 
Julkaistu 7.7.2002