C5/2001M M/Y LINDA MARIAn tulipalo Tallinnan satamassa 8.6.2001

Princess -55 tyyppinen, noin 16 m pitkä moottorijahti nimeltään LINDA MARIA lähti 8.6.2001 aamulla laituripaikastaan Espoon Haukilahdesta kohti Helsingin Eteläsatamaa. Aluksessa oli kolmen hengen miehistö. Eteläsatamasta alukseen nousi yhdeksän matkustajaa. Passit tarkastettiin Suomenlinnan merivartioasemalla, josta matka jatkui kohti Tallinnaa. Matka Piritan aallonmurtajalle sujui ongelmitta. Aallonmurtajan tuntumassa havaittiin aluksessa palaneen muovin hajua, joka voimistui nopeasti. Päällikkö päätti ajaa mahdollisimman nopeasti passintarkastuslaituriin henkilöiden saamiseksi maihin. Rantauduttaessa alus oli jo liekeissä ja se täytyi jättää välittömästi. Paikalle hälytettiin palokunta, joka sammutti palon. Palossa ei syntynyt henkilövahinkoja, mutta aluksen molemmat ohjaamot tuhoutuivat täysin ja rungon sisäosat konehuonetta lukuun ottamatta paloivat pahoin. Runko ei palanut puhki, joten alus ei uponnut Onnettomuustutkintakeskus päätti käynnistää virkamiestutkinnan 26.6.2001 selvittämään palon syytä.

Alustava tutkimus tehtiin Tallinnan satamassa. Sen jälkeen hylky kuljetettiin Espooseen vakuutusyhtiöiden yhteisvarastolle, jossa tutkintaa jatkettiin useana päivänä. Tutkijat kartoittivat ja valokuvasivat aluksen palovauriot. Palojälkien perusteella määritettiin palon alkamiskohdaksi sähkökeskuksen alareuna, jossa sijaitsevat seitsemän akkukaapelia. Tutkintalautakunta pitääkin todennäköisimpänä, että palo on saanut alkunsa kahden akkukaapelin välisestä oikosulusta. Osa oikosuluista oli syntynyt palon seurauksena.

Tutkintalautakunta suosittaa, että Princess 55 ja Princess 50 tyyppisten alusten akkukaapeleiden kunto tulisi tarkastaa hankautumien varalta vuosittain sähkökeskuksen alta sekä konehuoneen ja laitetilan välisen läpivientiaukon kohdalta. Mikäli kaapeleissa näkyy hankautumisjälkiä kaapelit tulisi suojata hankautumisen estämiseksi.

C5/2001M Tutkintaselostus (pdf, 0.59 Mt)

 
Julkaistu 8.6.2001