C12/2001M ms IRAN SARBAZ, hätätilanne Uudenkaupungin edustalla 1.11.2001

Iranilainen irtolastialus IRAN SARBAZ joutui hätätilanteeseen Isonkarin edustalla 1. päivänä marraskuuta 2001. Alus oli ankkurissa painolastissa ja tuulen yltyessä ankkurit alkoivat pettää. Pohjoistuulen nopeus oli pahimmillaan 24 m/s. Aallon korkeus nousi noin 6-8 metriin.

Ankkuriketjuun kohdistuvaa painetta kevennettiin ajamalla päin tuulta. Aluksen painolastia oli kevennetty ja korkeassa aallokossa potkuri kävi välillä ilmassa, jolloin kone ryntäsi. Koneen ryntää-minen aiheutti sähkökatkon (Black Out). Alus alkoi sortua nopeasti kohti Sandbäckin majakkaa. Tilanne muuttui hätätilanteeksi ja meripelastuskeskus reagoi tilanteeseen kuten hätäsanoma olisi lähetetty.

Puolet miehistöstä pelastettiin helikopterilla. Merivartioaluksia ja pelastushinaaja tuli paikalle. On-nettomuus vältettiin kun IRAN SARBAZin konehenkilökunta sai koneen jälleen käyntiin. Alus pääsi omin konein Uuteenkaupunkiin hinaaja PORIN KARHUn saattamana.

Tutkinnan huomio kiinnittyi siihen, että alus ei lähettänyt hätäsanomaa. Hätäliikennettä ei myöskään käyty. Mikäli vaaratilanteesta olisi aiheutunut onnettomuus, radioliikenne olisi aiheuttanut sen, että lähistöllä olisi ollut aluksia, jotka eivät olisi olleet tietoisia onnettomuudesta. Tästä syystä tutkinnan tärkeimmäksi aiheeksi muodostui kansainvälisen radio-ohjesäännön noudattaminen käytännössä.

C12/2001M Tutkintaselostus (pdf, 0.96 Mt)

 
Julkaistu 1.11.2001