C01/2001M Troolari RANDÖ, palo ja uppoaminen Rauman edustalla 26.2.2001

Siirrettäessä RANDÖ-nimistä troolaria Raumalta Reposaareen, sen konehuoneessa syttyi 26.2.2001 noin klo 18.00 tulipalo. Päällikkö laukaisi kaksi jauhesammutinta, mutta se ei tehonnut ja hänen oli poistuttava konehuoneesta. Myös ohjaamo täyttyi pian savulla. Päällikön ja kansimiehen oli kiivettävä shelter-kannen päälle turvaan. He ottivat GSM-puhelimella yhteyden meripelastuskeskukseen.

Miehet laskivat pelastuslautan aluksen kyljelle klo 18.30. Siinä vaiheessa tuli levisi ohjaamon ulkopuolelle. Kun RANDÖn perä oli klo 18.55 keinahtanut ja laskeutunut noin metrin, miehet jättivät aluksen ja siirtyivät pelastuslautalle. Helikopteri pelasti heidät noin klo 19.25 ja vei heidät Raumalle.

RANDÖ jäi ajelehtimaan palavana. Seuraavan päivän iltana hylky, jossa oli yhä palopesäkkeitä, yritettiin ottaa hinaukseen, mutta se epäonnistui. RANDÖ upposi 28.2.2001 klo 01.30.

Palon syytä ei ole pystytty varmuudella selvittämään. RANDÖn pääkone oli tyyppiä, jolle on sattunut eräitä sähköjohtopaloja. RANDÖn konehuoneessa syttyi johtopalo talvella 1999, kun koneella oli ajettu vain 200 tuntia. Pääkone yritettiin nostaa tarkempia tutkimuksia varten, mutta se epäonnistui. Sukellustutkimuksissa todettiin pääkoneen kaikkien sähköjohtojen tuhoutuneen palossa täydellisesti.

Pääkoneen nostoyritysten yhteydessä saatiin pintaan osa pää- ja apukoneen pakoputkista sekä lämmityskattilan savuhormista. Näistä löytyi useita reikiä. VTT:n tutkimuksissa ei kuitenkaan tullut ilmi seikkoja, jotka olisivat osoittaneet reikien olleen palon aiheuttaja. Reiät ovat tutkimustulosten mukaan ilmeisesti syntyneet palon aikana vallinneen kovan kuumuuden seurauksena.

C01/2001M Tutkintaselostus (pdf, 0.51 Mt)

 
Julkaistu 26.2.2001