C5/2000M Moottoriveneen U 35556 uppoaminen Suomenlahdella 10.8.2000

Torstaina 10.8.2000 klo 18 aikoihin lähti Tapiolan Otsonlahden venesatamasta sukellusretkelle Marino7000 -tyyppisellä moottoriveneellä U 35556 neljän miehen ja yhden naisen seurue. Tarkoituksena oli käydä sukeltamassa Harmajan ulkopuolella olevassa Suomen merimuseon hylkypuistossa paikassa 60º 03' N; 24º 56'E, jossa on KRONPRINS GUSTAF ADOLFin hylky.

Kiinnittymisen jälkeen kaksi seurueen jäsentä valmistautui sukeltamaan. Toiset katsoivat merenkäynnin liian kovaksi. Yhden sukeltajista mentyä veteen, muut kokoontuivat veneen perässä olevaan avotilaan. Pian tämän jälkeen havaittiin, että veneeseen tulee vettä ja se alkaa upota. Vedessä ollut sukeltaja nousi takaisin veneen uimatasolle ja kehotti käynnistämään moottorin. Tätä yritettiin, mutta moottori ei käynnistynyt.

Vettä tulvi sisään nopeasti ja perä painui syvemmälle. Ankkurikotelon kannen painuessa veden alle pääsi aallokko lyömään avotilaan sen sivureunojen yli. Pelastusliivejä alettiin etsiä, mutta niitä ei ehditty ottaa käyttöön kuin kahdet. Keulasta haetut pelastusliivit annettiin sukellusta harrastamattomalle seurueen jäsenelle. Hän ei ehtinyt pukea niitä päälleen kunnolla.

Kaksi seurueen jäsentä yritti nousta keulaan ja soittaa apua matkapuhelimella. Meripelastuskeskus vastaanotti hätäkeskuksen kääntämän puhelun klo 19.15.

Koko seurue joutui veden varaan. Vain kolmella oli sukeltajan asu (neopreenipuku) päällään. Veden varassa seurue yritti saada kellumisapua kiinnityspoijusta, mutta poiju painui veneen mukana pinnan alle, kun vene lopullisesti upposi. Osin onnekkaankin etsinnän jälkeen kaikki veden varaan joutuneet pelastettiin.

Veneen uppoamissyyksi osoittautui sen konetilan ilmanvaihtoaukkojen väärä sijainti. Veneellä ei ollut riittävästi varalaitaa peräosassa olosuhteisiin ja lastitilanteeseen nähden.

Onnettomuusveneen tyyppinen vene oli saanut vuonna 1987 tyyppihyväksynnän ja sen myötä ns. Sinisen kilven, joka ilmaisee, että vene täyttää Pohjoismaisen venenormiston vaatimukset.

Kun tyyppihyväksyntää haettiin, veneen piirustuksiin ei ollut merkitty muutettua konetilan ilmanottojärjestelyä, joka johti liian pieneen varalaitaan. Tyyppihyväksyntään kuuluvaa koeajoa suunniteltiin, mutta eri syistä se ei koskaan toteutunut. Tyyppihyväksyntää myönnettäessä ilmeisesti otaksuttiin veneen olevan samanlainen kuin eräs saman valmistajan aikaisempi venemalli, joka oli asianmukaisesti koeajettu.

Viimeistään vuonna 1994 kävi ilmi, että venetyypin varalaita on liian pieni. Tässä vaiheessa veneenomistajia varoitettiin veneen peräpainoisesta kuormauksesta, mutta heitä ei informoitu liian pienestä varalaidasta eikä korjaustoimenpiteisiin tai tyyppihyväksynnän peruuttamiseen ryhdytty.

C5/2000M Tutkintaselostus (pdf, 1.4 Mt)

 
Julkaistu 10.8.2000