C3/1999M Troolari ARSKA, matalikkoon ajo Himangan edustalla 12.8.1999

Himangalta oleva troolari ARSKA ajoi matalikkoon Himangan edustalla 12.8.1999 noin klo 00.30 palatessaan kalastusmatkalta kotisatamaansa. ARSKA oli ollut yhdessä troolari MASIn kanssa paritroolauksessa merellä.

Matalikkoon ajautumisen syynä oli troolarin tutkakarttajärjestelmän vika. ARSKA "juuttui paikalleen" tutkakartalla ja sitä ohjannut kalastaja luuli olevansa lännempänä kuin todellisuudessa oli. ARSKA osui matalikkoon ja jäi siihen kiinni.

Heti matalikkoon ajautumisen jälkeen ARSKAa ohjannut kalastaja otti yhteyden tovereihinsa MASIlla ja pyysi heitä irrottamaan alusta. Tuuli ja merenkäynti olivat tässä vaiheessa yltymässä. Kun ARSKAn ja MASIn yhteinen kalansaalis oli MASIn ruumassa ja se ui ARSKAa huomattavasti syvemmällä, irrottaminen osoittautui erittäin vaikeaksi. MASIn miehistö pyysikin noin klo 02.00 maista apuun troolari ALLIn, koska tämä pienempänä ui matalammalla. ALLI toi mukanaan myös lasikuituveneen, jolla voitiin hakea hinauskaapeli ARSKAlta.

Vaikka hinauskaapeli onnistuttiinkin hakemaan ARSKAlta, irrottaminen ei onnistunut. Tämän vuoksi toimintaa MASIlla johtanut kalastaja päätti noin klo 04.00 tehdä hätäilmoituksen aluehälytyskeskukselle ja pyytää helikopteriapua ARSKAlla olleen kalastajan pelastamiseksi.

Turusta hälytetty rajavartiolaitoksen helikopteri pelasti kalastajan klo 07.10.

ARSKA irrotettiin matalikosta 14.8.1999. Sen oikea kylki sai painumia. Myös potkurin lavat rikkoutuivat hakatessaan kivikkoon. Troolari sai ainakin 35 asteen kallistuman, minkä seurauksena ruuma, konehuone ja ohjaamo kastuivat niin pahoin, että koko sisustus jouduttiin uusimaan.

ARSKAa ohjannut kalastaja loukkaantui lievästi käteen. Ympäristövahinkoja ei sattunut.

C3/1999M Tutkintaselostus (pdf, 0.48 Mt)

 
Julkaistu 12.8.1999