B1/1999M Matkustaja-alus ms ALBATROSSEN, jäävaurio Teilissä 2.4.1999

Matkustaja-alukseksi rekisteröity lujitemuovinen, 11 metriä pitkä ms ALBATROSSEN, jonka kotipaikka on Kumlinge, oli 2.4.1999 kuljettamassa 8 henkistä seuruetta Kumlingen Tistronörenistä pääsiäislounaalle ravintolaan Bärössä. Tapahtuma-aikana jäät olivat lähdössä, joten suurilla selillä oli ajelehtivia suurehkoja jäälauttoja. Ilman lämpötila oli +3ºC ja veden lämpötila oli +0,2ºC.

Onnettomuusmatkaa edeltävänä iltana aluksella oli tehty syöksyjä jääkentässä pyrittäessä laituriin. Matkan alkuosa sujui avovedessä ajaen Seglingen länsipuolelle, jossa vastaan tuli ajelehtiva, osittain ahtautunut noin 1 mpk:n levyinen jääkenttä. Jääkenttä oli osittain puikkoontunutta jäätä, mutta paikoin puikkoontuneen osan alla oli vielä puikkoontumatonta jääosuutta. Jää oli kuitenkin jo harmaata, eli vesi oli mennyt jo sen läpi. Näin ollen se oli haurasta.

Jääkenttään tultaessa vauhtia hiljennettiin 5-6 solmuun. Jääesteistä huolimatta matka eteni niin, että noin klo 15:10 päästiin avoveteen, jolloin voitiin jälleen lisätä vauhtia. Aluksen keula ei alkanut nousta konetehoa lisättäessä ja vauhdin kasvaessa. Noin 10-15 sekunnin kuluttua vauhdin lisäämisen aloittamisesta vettä syöksyi aluksen sisätiloihin keulasta. Alus pysäytettiin ja omistaja-päällikkö meni keulahyttiin tukkimaan vuotoa. Yksi matkustaja soitti matkapuhelimellaan apua matkan kohteena olleesta ravintolasta.

Alus kellui ja peruuttaen lähdettiin kohti avoveden reunassa olevaa Södra Revetin luotoryhmää. Seurue muodosti ketjun keskihytissä olevan veden tyhjentämiseksi. Peruutuksessa alus ei totellut lainkaan ruoria ja sitä ohjattiin koneita ja niiden tehoja vuorotellen säädellen. Peruutus saareen onnistui noin 35-40 minuuttia haverin jälkeen.

Ravintolan emäntä hälytti Maarianhaminan aluehälytyskeskuksen, joka ohjasi hälytystiedon edelleen Maarianhaminan merivartioasemalle klo 15:30. Emäntä hälytti myös lähellä olleen ilmatyynyaluksen Bärön itärannalta. Maarianhaminan mv-asema ja MRCC Turku hälyttivät haveristien avuksi 2 helikopteria, ulkovartiolaivan, 2 rautavenettä, merivartioston ilmatyynyaluksen ja maakuntalautan. Bäröstä lähtenyt ilmatyynyalus oli ensimmäinen avuntuoja, joka ehti Södra Revet'ille klo 16:01 seurueen puhelimessa antamien ohjeiden perusteella. Maarianhaminasta hälytetty helikopteri kuljetti matkustajat Bäröhön turvaan. Helikopteri, ilmatyynyalus ja Storklubbista lähtenyt rautavene toivat paikalle palopumppuja. Rautaveneen saattamana ja avustamana haveristi siirrettiin kotisatamaan.

Aluksen peruuttaminen Södra Revet'in rantaan onnistui, koska aluksen päällikkö pystyi rajoittamaan vuotoa siinä määrin, että matkustajat jaksoivat riittävästi poistaa omilla ämpäreillään vettä aluksesta. Onnettomuuden välittömänä syynä oli keulaan syntynyt vaurio, kun alusta ajettiin jääkentän läpi. Veneen runkorakennetta ei ollut mitoitettu jäissäkulkuun, eikä sitä ollut siihen myöskään hyväksytty. Rakenteeseen kohdistuneet jääkuormat mursivat ja kuluttivat lujitemuovilaminaattia keularangan molemmin puolin niin, että veneen pieneen keulapiikkiosastoon syntyi noin 240 cm² suuruinen reikä. Ratkaiseva tekijä suuren vesimäärän tulvimiselle aluksen sisätiloihin oli muutoin vesitiiviiseen keulapiikkiin tehty aukko, joka oli peitetty vain irtoluukulla.

B1/1999M Tutkintaselostus (pdf, 1.01 Mt)

 
Julkaistu 2.4.1999