B1/1998M Kantosiipialus LAURA, pohjakosketukset Helsingin edustalla 27.5.1995 ja 4.6.1998

Pohjakosketus Särkän salmessa 27.5.1995

Viron lipun alla kulkeva matkustajakantosiipialus LAURA sai pohjakosketuksen 27.5.1995 kello 07.45 Helsingin edustalla Särkänsalmessa. Paikka on sataman välittömässä läheisyydessä. Onnettomuuden sattuessa alus oli matkalla Helsingistä Tallinnaan ja sillä oli lähes täysi matkustaja-määrä 192 matkustajaa, 16 hengen miehistö ja suomalainen luotsi. Onnettomuus tapahtui sakeassa sumussa näkyvyyden ollessa vain muutamia kymmeniä metrejä.

LAURA lähti Helsingin Eteläsatamasta kohti Tallinnaa kello 07.30. Lähdöstä pohjakosketukseen saakka ohjaamossa olivat päällikkö, yliperämies, konepäällikkö ja luotsi. Aluksen päällikkö ohjasi alusta noin kuuden solmun nopeudella. Saavuttaessa Särkänsalmeen alus ajautui väylän vasempaan reunaan. Oikealle aloitetun väylän reunapoijun väistöliikkeen seurauksena alus ajautui väylän vastakkaisella, oikealla, puolella olevalle matalikolle. Alus juuttui pohjakosketuspaikkaan. Matkan aikana luotsi ei mitenkään puuttunut aluksen ohjailuun.

Onnettomuuspaikalle saapui jo kello 07.55 mennessä kaksi merivartioston venettä sekä tullin, poliisin ja luotsien veneet. Matkustajat evakuoitiin neljällä ensiksi mainitulla veneellä Eteläsatamaan. Evakuointi aluksesta saatiin tehdyksi kello 08.20. Onnettomuudessa ei sattunut henkilövahinkoja.

Onnettomuuden perussyy oli sumun aiheuttamasta huonosta näkyvyydestä johtunut navigointi- ja ohjausvirhe. LAURAn ohjaamon rakenne oli merkittävä onnettomuuden taustasyy. Aluksen ohjaamojärjestelystä johtuen ei kukaan muu kuin alusta ohjannut päällikkö voinut seurata riittävällä tarkkuudella tutkista tilanteen kehittymistä.

Pohjakosketus Itäkarilla 4.6.1998

Kantosiipialus LAURA lähti Helsingin eteläsatamasta kello 10.00 ja sai pohjakosketuksen kello 10.18 4.6.1998 Helsingin edustalla Itäkarin matalikolla, joka sijaitsee Suomenlinnan ja Harmajan välisellä merialueella. Onnettomuuden sattuessa alus oli matkalla Helsingistä Tallinnaan ja sillä oli lähes täysi matkustajamäärä: 199 matkustajaa ja 12 hengen miehistö. Luotsia ei aluksella ollut, koska päälliköllä oli linjaluotsikirja. Onnettomuus tapahtui sakeassa sumussa näkyvyyden ollessa vain noin 150 m. Liian aikaisin oikeasta kurssista, noin 30°, poikenneella suunnalla aloitettu kantosiiville nosto Särkänsalmen jälkeen venytti käännöksen odotettua pidemmäksi etelään. Käännös kaakkoiselle kurssille viivästyi ja sen seurauksena myös käännös etelään, Länsikarin kohdalla jatkui väylän yli. Alus ajautui Itäkarin matalikolle, jossa se sai pohjakosketuksen.

Onnettomuuspaikalle saapui ensimmäisenä merivartioston alus kello 10.30. Evakuointi aloitettiin kello 10.45 ja saatiin päätökseen kello 11.25. Onnettomuudessa ei sattunut henkilövahinkoja.

Onnettomuuden perussyy oli huonon näkyvyyden vaikutus navigointiin sekä puutteellisesti laadittu reittisuunnitelma, jossa ei oltu otettu huomioon aluksen ohjailuominaisuuksia täydellä kuormalla.

B1/1998M Tutkintaselostuksen alkuosa (pdf, 1.09 Mt)

B1/1998M Tutkintaselostuksen loppuosa (pdf, 0.66 Mt)

 
Julkaistu 4.6.1998