1/2000J Ms ULSUND, uppoaminen 7 hengen miehistöineen Norjan etelärannikolla 27.2.1998

ULSUND lastasi 2,404 tonnia alumiinia Pietarista, Venäjältä 14.-17.2.1998. Alus lähti Pietarista 17.2. kello 19.15, kohti Hoyangeria, Norjassa. Suomenlahden sisimmässä osassa oli jäätä, ja aluksen täytyi odottaa jäänmurtajan apua noin kaksi ja puoli päivää.

Alus saapui 25.2.1998 Kööpenhaminaan, myöhästyttyään jonkin verran Itämerellä vallinneen huonon sään vuoksi Itämerellä. Aluksen päällikkö vaihtui Kööpenhaminassa. Lasti ja kaivinkone tarkistettiin ja ne olivat kunnossa. Bunkkeriöljyä, juomavettä ja provianttia tuotiin laivaan. 25.2.1998. Matka jatkui kohti Høyangeria. Skagerrakin salmessa alus kohtasi länsi- ja luoteistuulta, jonka voimakkuus vaihteli kovasta myrskyyn aallokon ollessa 5 - 6m. Laivan vauhtia jouduttiin vähentämään noin kolmeen - neljään solmuun. Laivan päällikkö soitti varustamoon sekä 26.2. että 27.2., mutta hän ei maininnut mitään laivan merikelpoisuuteen liittyvistä ongelmista.

Päällikkö lähetti 27.2. kello 21.25 hätäkutsun MAYDAY MAYDAY VHF-radion kanavalla 16. Sijainniksi hän ilmoitti paikan 57 astetta 57.8 minuuttia N, 006 astetta 12.6 minuuttia E. Farsund Radio vastasi kutsuun heti ja noin 70 sekunnin jälkeen päällikkö ilmoitti, että a) laivaan pääsi vettä, b) sen vasen parras ja kansi olivat veden alla, c) se oli kallistunut noin 6 astetta vasemmalle, d) he yrittävät pumpata, e) he tarvitsevat apua heti, f) aluksella oli 7 henkilöä.

On luultavaa että alus upposi noin 10 - 15 minuutin aikana, sillä mikään muu alus ei saanut selvää tutkakaikua ilmoitetusta onnettomuuspaikasta. Ensimmäinen alus saavutti ilmoitetun onnettomuuspaikan tunnin päästä ja jäljellä oli enää hylkytavaraa. Koko miehistö menetti henkensä.

Tutkintaselostus on Norjan merenkulkutarkastajan (Sjöfartinspektör i Oslo) ja Suomen Onnettomuustutkintakeskuksen yhteinen raportti.

1/2000J Tutkintaselostus (pdf, 1.15 Mt)

 
Julkaistu 27.2.1998