C14/1997M Kuivarahtialus ms GRETA, pohjakosketus Suur-Pellingin luona 18.11.1997

Sipoolainen kuivalastialus ms GRETA, jonka bruttovetoisuus on 304, oli 18.11.1997 kiviaineslastissa matkalla Porvoon Vessöstä Helsinkiin, kun se sai voimakkaan pohjakosketuksen sivuuttaessaan pohjois-eteläporttia Suurpellingin luoteispuolella 3,5 m väylällä. Pohjakosketuksen johdosta GRETA kääntyi noin 90 astetta kulkusuunnastaan oikealle ja irtautui kiveltä vapaaseen veteen.

Päällikön tekemä tilannekatsaus aluksen keulassa osoitti, että keula painuu ja että vesi nousee keulaosastossa. Alus oli uppoamassa. GRETA käännettiin tulosuuntaan ja ajettiin täydellä teholla Suur-Pellingin pohjoispuolelle siellä olevan Hagnäs-niemen itäpuoleiseen lahteen. Aluksen keula oli tällöin jo vajonnut syvälle ja se tuettiin hiekkapohjaiseen rantaan. Apua pyydettiin matkan aikana VHF:n avulla kanavalla 16 merivartiostolta siinä onnistumatta. Kanavalla 13 saatiin yhteys Emäsalon luotsiasemaan. Luotsiasemalta soitettiin Glosholmin merivartioasemalle lankapuhelimella ja Pellingin paloasemalle, joista kummastakin lähti veneet apuun. Ensin paikalle saapui kalastaja, sitten palokunnan työvene ja viimeisenä merivartioston PV-vene.

GRETAn perän vajotessa alus samalla kallistui hiukan. Konehuoneeseen ei päässyt kuitenkaan vettä ennen kuin vesi pääsi virtaamaan ohjaamon takana olevasta skailetista sisään. Tätä ennen kone sammutettiin. Juuri ennen uppoamista aluksen päällikkö ja kansimies siirtyivät pelastusveneeseen ja kiinnittivät aluksen keulan maihin. GRETA upposi saaren rantaan siten, että keula ja ohjaamon katolla oleva tutka-antenni jäivät pinnan yläpuolelle. Haverista GRETAn uppoamiseen ehti kulua n. puoli tuntia.

Merenkulkulaitoksen sukeltaja kartoitti pohjakosketuspaikan ja löysi ison irtolohkareen johon oli jäänyt jäljet GRETAn pohjakosketuksesta. Lohkare sijaitsi eteläviitan väylän puolella.

Merenkulkulaitos hoiti aluksen nostamisen, hinauskelpoiseksi saattamisen ja hinauksen Olkiluodon telakalle kunnostettavaksi.

Ripeällä toiminnalla ja tiiviillä konehuoneen ja ruuman välisellä laipiolla oli ratkaiseva merkitys aluksen pelastamisessa matalaan veteen.

C14/1997M Tutkintaselostus (pdf, 0.22 Mt)

 
Julkaistu 18.11.1997