Yhteysalus Skiftetin ja matkustaja-autolautta Viking Gracen läheltä piti
-tilanne saaristomerellä 12.8.2023

Tapahtumat
Yhteysalus Skiftet ja matkustaja-autolautta Viking Grace ajautuivat läheltä piti -tilanteeseen Degerön pohjoispuolella Enskärin mutkassa 12.8.2023 kello 16.25 paikallista aikaa. Viking Grace oli matkalla Turkuun (itään) ja Skiftet Långnäsiin (länteen).

Skiftetin lähtiessä Sottungasta ennen läheltä piti -tilannetta se sai tiedon Archipelago VTS:ltä, että Viking Grace, Gudingen ja Odin ovat tulossa sitä vastaan väylällä. Viking Grace ilmoitti Archipelago VTS:lle kello 16.14 saapuvansa Ljungön kapeikkoon, ennen Enskärin mutkaa, 20 minuutin kuluttua, jolloin se sai tiedon, että Skiftet on tulossa sitä vastaan. Ennen kohtaamista alukset olivat yhteydessä toisiinsa VTS-kanavalla1 . Skiftet ehdotti kohtaamista siten, että molemmat väistävät vasemmalle. Viking Grace vaati kuitenkin, että kohtaaminen tapahtuu meriteiden sääntöjen mukaisesti siten, että molemmat väistävät oikealle. Molemmat osapuolet hyväksyivät tämän päätöksen.

Enskärin mutkaan tultaessa Viking Grace aloitti käännöksen oikealle, mutta Skiftet jatkoi matkaansa entisellä kurssillaan (kts. kuva 1). Välttääkseen yhteentörmäyksen Viking Grace jatkoi käännöstään voimakkaasti oikealle. Viime hetkellä Skiftetin vahtipäällikkö havaitsi syntyvän vaaratilanteen ja muutti aluksen suuntaa jyrkästi oikealle. Sivuutuksen aikana alusten väliin jäi pienimmillään vain noin 15 metriä.

Tapahtuman jälkeen alusten päälliköt kävivät keskustelun, jossa todettiin mm. raportointivelvollisuudet Liikenne- ja viestintävirastolle ja varmistuttiin, ettei kummallekaan osapuolelle syntynyt vahinkoja.

Kuva 1. Läheltä piti -tilanne Enskärin mutkassa. Väyläalueen varmistettu syvyys näkyy tummemmalla. (Kuva: Finntraffic Meriliikenneohjaus Oy)













-------------------------------------

1 Alusliikennepalvelu toimii alueella VHF-kanavalla 71

Taustekijät

Viking Grace ja Skiftet kohtaavat samalla väyläosuudella päivittäin alusten aikatauluista johtuen. VTS seuraa aluksia ja varoittaa mm. vastaantulevasta liikenteestä. Väylä tekee jyrkän mutkan Enskärin pohjoispuolella, mutta Enskär ei rajoita näkyvyyttä. Väyläalueen varmistettu syvyysalue on melko leveä kohtaamispaikassa, joten se ei rajoita väistöliikkeitä.

Molemmat alukset ovat varustettu ARPA-tutkilla2 , ECDIS:llä3 ja AIS:lla4 . Skiftetin komentosillalla oli tapahtumahetkellä vahtipäällikkö ja ruorimies. Viking Gracen komentosillalla olivat linjaluotsi ja vahtipäällikkö.

Viking Grace on Viking Line Ab operoima matkustaja-autolautta, joka liikennöi Turusta Tukholmaan. Alus on rakennettu 2012. Sen pituus on 218 m, leveys 31,8 m, ja syväys 6,8 m. Aluksen bruttovetoisuus on 57 565 GT ja maksinopeus 22 solmua. Aluksella oli tapahtumahetkellä matkustajia ja miehistöä yhteensä 1839 henkilöä. Autokannella oli lastina ajoneuvoja ja trailereita.

Yhteysalus Skiftet on Nordic JetLinen Finland Oy:n operoima yhteysalus. Alus liikennöi Långnäsistä Kökariin. Se on 48,52 m pitkä, 10,72 m leveä ja sillä on 3,9 m syväys. Aluksen bruttovetoisuus on 961 GT ja maksiminopeus 14 solmua. Tapahtumahetkellä aluksella oli matkustajia ja miehistöä yhteensä 42 henkilöä, joiden lisäksi autokannella oli ajoneuvoja.

Havainnot
Kansainväliset säännöt yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä eli meriteiden säännöt edellyttävät, että jokaisen aluksen on aina pidettävä asianmukaista tähystystä ja pyrittävä kaikilla vallitsevissa olosuhteissa käytettävissä olevilla keinoilla tilanteen ja yhteentörmäysvaaran perinpohjaiseen arviointiin. Jokainen toimenpide yhteentörmäyksen välttämiseksi on suoritettava epäröimättä, hyvissä ajoin ja hyvää merimiestapaa noudattaen. Meriteiden sääntöjen mukaan kohtaaminen tapahtuu ensisijaisesti väistämällä oikealle ja sen on oltava selkeästi havaittavissa.

Komentosiltatyöskentelyn tavoitteena on, että koko vahtimiehistöllä on sama tilannekuva ja yhteinen ymmärrys toteutettavista toimenpiteistä. Keskeinen osa sitä on vahtihenkilöstön välinen hyvä, selkeä ja samalla tavalla ymmärretty kommunikointi. Tässä oli puutteita Skiftetin vahtihenkilöstön välillä, mikä johti läheltä piti -tilanteen syntyyn.

Alusliikennepalvelulain tarkoituksena on alusliikenteen turvallisuuden lisääminen ja tehokkuuden parantaminen. Alusliikennepalvelulla tarkoitetaan alusliikenteen valvontaa ja ohjausta, jolla on valmiudet reagoida muuttuviin liikennetilanteisiin. Länsi-Suomen meriliikennekeskuksen Archipelago VTS valvoo meriliikennettä tapahtuma-alueella. VTS-operaattori oli varoittanut Viking Gracea ja Skiftetiä vastaantulevasta liikenteestä, mutta ei varoittanut yhteentörmäysvaarasta.

Rajavartiolaitos on käynnistänyt tästä yksittäistapahtumasta esitutkinnan. Onnettomuustutkintakeskus ei aloita tapauksesta turvallisuustutkintaa, mutta toistaa aikaisemmin antamansa turvallisuussuosituksen, joka on sovellettavissa myös tähän tapaukseen:

”Suomen Lauttaliikenne Oy selventää ainakin aluksen lähtemistä, puhelimen käyttöä ja tähystäjänä toimimista koskevia ohjeita, ja kehittää turvallisuusjohtamis- ja koulutusjärjestelmiänsä siten, että niissä otetaan nykyistä paremmin huomioon sekä alus- ja lauttapaikkakohtaiset että inhimillisiin tekijöihin liittyvät riskitekijät ja niiden hallinta.” [2020-S36]

Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus haluaa korostaa komentosiltatyöskentelyyn liittyvän keskinäisen kommunikoinnin ja monitoroinnin tärkeyttä. Tapahtuman jälkeen Nordic JetLine Finland Oy on tarkentanut turvallisuusjohtamisjärjestelmäänsä.

-------------------------------------------

2Arpa=Automaattinen tutkintamerkinpidon apuväline
3ECDIS=Sähköinen merikarttajärjestelmä
4AIS=Radiolaitejärjestelmä, joka lähettää aluksen sijainti- ja tunnistetietoja automaattisesti.

Julkaistu 10.10.2023