M2022-01 Miinalautta Pyhärannan karilleajo 24.8.2022

Merivoimien alus miinalautta Pyhäranta osallistui Rannikkolaivaston johtamaan ampumaharjoitukseen 24.8.2022 Hangon länsipuolella sijaitsevalla Örön ampuma-alueella. Ammunnoissa käytettiin maaleina muun muassa ankkuroituja maalilauttoja. Maalilauttojen paikkojen suunnitteluun ja lopulliseen laskupaikan määrittämiseen merivoimien sisällä oli käytetty eri järjestelmiä. Lopulliset paikat oli määrittänyt maalilautat laskeneen miinalautan päällikkö.

Ammuntojen päätyttyä miinalautta Pyhäranta siirtyi nostamaan ankkuroituja maalilauttoja. Niiden tarkkoja sijainteja ei varmistettu aluksella ennen nostojen aloittamista, eikä tunnistettu niiden mahdollista ajautumisriskiä.

Nostojen aikana aluksen ohjailuun liittyvät roolit ja tehtävät vaihtuivat komentosillalla useasti, eikä siellä ollut yhteistä ymmärrystä, kuka oli vahtipäällikkö, kuka vastasi ohjailusta ja kuka merenkulullisesta turvallisuudesta. Valmistauduttaessa kolmannen maalilautan nostoon aluksen ohjailuvastuu vaihtui aluksen päälliköltä aluksen II-upseerille, mutta aluksen tarkkaa sijaintia ei määritetty. Tämän jälkeen miinalautta Pyhärantaa navigoitiin käyttämällä ohjailumerkkinä kolmatta, ankkuroitua maalilauttaa. Aluksen merenkulkuhenkilöstön tekemät sähköisen merenkulkujärjestelmän asetukset, jotka vaikuttivat järjestelmän esittämään tietoon, vaikeuttivat matalikon havaitsemista.

Matalikon aiheuttamaa riskiä tunnistamatta alus ajoi karille viiden solmun nopeudella. Tämän jälkeen aluksen päällikkö otti ohjailuvastuun, ja yritti irrottaa alusta omin konevoimin karilta siinä kuitenkaan onnistumatta. Tämän jälkeen päällikkö teki vauriontorjuntahälytyksen. Onnettomuudesta ei aiheuttanut vakavia henkilövahinkoja eikä ympäristövahinkoja.

Aluksen vuoto saatiin hallintaan noin 20 minuutissa. Konepäällikkö kartoitti muut alukselle aiheutuneet vahingot. Alus ei ollut välittömässä uppoamisvaarassa, eikä sillä ollut tarvetta muiden viranomaisten välittömille avustustoimenpiteille. Alueella oli useita ampumaharjoitukseen osallistuneita merivoimien yksiköitä, jotka pystyivät avustamaan miinalautta Pyhärannan pelastustöissä. Osana pelastustöitä varusmiehet evakuoitiin merivoimien muille aluksille.

Miinalautta Pyhäranta irrotettiin karilta seuraavana päivänä Rajavartiolaitoksen ulkovartiolaiva Tursaan avustuksella. Merivoimien öljyntorjunta-alus hinasi miinalautta Pyhärannan Olkiluodon telakalle tarkastettavaksi ja korjattavaksi.

Tapahtuman johdosta Onnettomuustutkintakeskus antaa kolme turvallisuussuositusta:

  • Merivoimat laatii ohjeistuksen maalilauttatoiminnasta ottaen huomioon siihen liittyvän riskien hallinnan.
  • Merivoimat laatii ohjeistuksen sähköisten merikarttajärjestelmien riskien hallinnasta.
  • Merivoimat ottaa huomioon vauriontorjunnan sujuvuuden kannalta kriittiset tekijät jo rakenteiden suunnitteluvaiheessa. Lisäksi aluksen elinkaaren aikana tulee varmistaa vauriontorjunnan kannalta tärkeiden rakenteiden ja laitteiden toimivuus.

Liitetiedostot

Julkaistu 26.4.2023