M2021-01 M/V Timcan (NL) pohjakosketus Rauman edustalla 16.2.2021
Spliethoff -varustamon ConRo-alus (kontti- ja ro-ro -alus) M/V Timca sai pohjakosketuksen Rauman 12 M -väylällä Rihtniemen pohjoispuolella varhain aamulla 16.2.2021. Alus ajautui käännöksessä väyläalueen ulkopuolelle ja siellä olevan matalikon yli. M/V Timcan pohja, potkurit ja peräsimet vaurioituivat. Lisäksi alus sai useita vuotoja eri osastoihin. Alus säilytti ohjattavuutensa ja syntynyt vuototilanne saatiin hallintaan aluksen omilla pumpuilla. Tapahtuman jälkeen päällikkö luotsasi aluksen Rauman satamaan, jossa lisäavun saaminen oli helpompaa kuin merellä.
Onnettomuuden taustalla olivat tutkakuvan tulkintaan liittyvät vaikeudet sekä sen seurauksena syntynyt hetkellinen tilannetietoisuuden menetys aluksen tarkasta paikasta. Tutkan jälkihehkutoiminto (TRAILS) sekä vahvistuksen määrä (GAIN) aiheuttivat kuvaan häiriöitä, minkä vuoksi tutkakuvan tulkinta oli vaikeaa. Tilannetietoisuuden menetykseen vaikuttivat lisäksi reittisuunnitelman väyläajoon ja linjaluotsaukseen vaikuttavat puutteet.
Aluksen matkatieto tallentimesta (VDR, Voyage Data Recorder) saatujen tietojen perusteella aluksen käännös alkoi noin kaksi laivan mittaa reunamerkki Osmon sivuutuksen jälkeen, lähellä väylälinjojen leikkauspistettä. Alus alkoi kääntyä seuraavalle väyläosuudelle vasempaan, mutta ajautui myöhästyneen käännöksen seurauksena väyläalueen ulkopuolelle ja kulki väylän oikealla puolella sijaitsevan matalikon yli saaden merkittäviä vaurioita ja useita vuotoja.
Aluksen reittisuunnitelmassa ei ollut kuvattu käännöksiin liittyviä merkintöjä, kuten käännöksen aloituspisteitä (Wheel Over Point), käännössäteitä (Radius of Turn) tai -nopeuksia (Rate of Turn), joilla on vaikutusta aluksen turvalliseen käsittelyyn, navigointiin ja luotsaukseen. Lisäksi aluksen kulkunopeus väyläosuudella oli suurempi kuin väyläkortin mukainen suositusnopeus.
Alus oli vapautettu luotsin käytöstä, koska päälliköllä oli linjaluotsin pätevyyskirja Rauman 12 M -väylälle. Linjaluotsin tutkinnossa ei korosteta jääolosuhteiden vaikutusta saaristonavigointiin. Siihen liittyvä kokemus jää käytännössä hakijakohtaiseksi eikä tule välttämättä esille linjaluotsin tutkinnossa.
Liikenne- ja viestintävirasto on antanut suomalaisille aluksille määräyksen reittisuunnittelusta. Ohjeistusta ei ollut tuolloin helposti löydettävissä englannin kielisenä, mikä vaikutti ja vaikuttaa sen käyttöön muiden lippuvaltioiden aluksilla.
Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että
1. Liikenne- ja viestintäministeriö kehittää linjaluotsinkirjojen myöntämiseen liittyvää lainsäädäntöä siten, että niihin voidaan tarvittaessa asettaa ehtoja, joissa otetaan huomioon vallitseviin sää- ja jääolosuhteisiin sekä hakijan kokemukseen liittyviä tekijöitä.
2. Liikenne- ja viestintävirasto kehittää linjaluotsikoulutukseen ja -tutkintoon liittyviä vaatimuksia siten, että tutkinnon suoritettuaan linjaluotsi on kykenevä suunnittelemaan luotsattavan reitin ja linjaluotsauksen monitoroinnin sekä luotsaamaan alusta turvallisesti kaikissa olosuhteissa.
3. M/V Timcan varustamo, Spliethoff, tarkentaa luotsaukseen liittyviä määräyksiään siten, että niissä otetaan huomioon rantavaltion luotsauksesta ja luotsattavan väylän reittisuunnittelusta antamat määräykset, ohjeet ja toimintatavat siten, että aluksen turvallinen kulku ahtailla kulkuväylillä voidaan varmistaa kaikissa olosuhteissa.
4. Liikenne- ja viestintävirasto tarkentaa yhteistyössä Finnpilot Pilotage Oy:n kanssa koeluotsauksen vastaanottamista koskevaa ohjeistusta siten, että luotsaukseen valmistauduttaessa, luotsauksen aikana ja palautteenantotilaisuudessa käydään läpi riittävän tarkasti koeluotsaukseen sisältyvät asiakohdat ja niiden toteutumisesta laaditaan kirjallinen arviointi.
5. Liikenne- ja viestintävirasto laatii selkeän ohjeistuksen linjaluotsikoulutuksen yhdenmukaistamiseksi sekä sen toteutumisen järjestelmälliseen valvontaan.
Liitetiedostot
Julkaistu 26.1.2022