C2/2010R Kolmen vaunun suistuminen kiskoilta Joensuun ratapihalla 24.3.2010

Tiistaina 24.3.2010 kello 13.12 suistui Joensuun ratapihalla Peltolan liikennepaikan osalla tavarajunan kolme suomalaista tyhjää tavaravaunua. Suistuminen tapahtui, kun tavarajuna 4719 lähti Joensuusta kohti Uimaharjua raiteelta 061 ja kaksi pysäytyskenkää oli unohtunut junan kahden viimeisen vaunun etummaisten pyöräkertojen eteen. Junan toiseksi viimeisen vaunun etupää putosi kiskoilta välittömästi junan lähdettyä liikkeelle. Junan viimeinen vaunu ja kolmanneksi viimeisen vaunun takapää putosivat kiskoilta pysäytyskenkien kiilauduttua vaihderistikkoon. Ratapiha-alueen eteläpäässä ollut vaihdemies havaitsi junasta kuuluvan jyrinää ja näki junan kolmen viimeisen vaunun kulkevan kiskojen vieressä. Vaihdemies pyysi ratapiharadiolla liikenteenohjaajaa pysäyttämään junan jonka jälkeen liikenteenohjaaja käski veturinkuljettajaa pysäyttämään junan.

Onnettomuudessa vaurioitui rataa 700 metrin matkalla suistuneiden vaunujen rikottua ratapölkkyjä sekä maassa olleita sähkökaapeleita. Lisäksi onnettomuudessa vaurioitui neljä vaihdetta ja sähköratapylväs suistuneen vaunun törmättyä siihen. Onnettomuus aiheutti haittaa muulle junaliikenteelle neljän tunnin ajan. Tänä aikana matkustajajunat korvattiin linja-autoilla. Onnettomuudesta aiheutuneet kokonaiskustannukset olivat 10 000 €.

Onnettomuuden syynä oli pysäytyskenkien unohtuminen kiskolle junan lähtiessä liikkeelle. Taustatekijänä onnettomuuteen oli se, että ratapiharadion putoaminen jarruletkukaivoon ja sen nostaminen vei jarrujentarkastajan huomion, jolloin hän unohti poistaa pysäytyskengät oikeanpuoleiselta kiskolta.

Onnettomuustutkintakeskus ei anna onnettomuuden perusteella uusia turvallisuussuosituksia, koska Liikenteen turvallisuusvirasto on antanut junan matkakuntoisuuden tarkastamisesta ja määrämuotoisesta viestinnästä selkeät määräykset, joita tulee noudattaa rautatiejärjestelmän viestinnässä.

C2/2010R Tutkintaselostus (pdf, 0.94 Mt)

 
Julkaistu 6.9.2011