C2/2009R Tavarajunan kuuden vaunun suistuminen Lahden ratapihalla 9.3.2009

Maanantaina 9.3.2009 kello 20.42 suistui Lahden ratapihalla kuusi suomalaista tavaravaunua. Suistuminen tapahtui vaihteessa, kun 33-vaunuinen tavarajuna oli lähtenyt liikkeelle Lahdesta kohti Kouvolaa. Kahden ja puolen minuutin kuluttua liikkeelle lähdön jälkeen kuljettaja tunsi miten juna nyki oudosti. Kuljettaja vähensi tehoja ja näki veturin taustapeilistä kovan välähdyksen, sitten hän näki portaalin kaatuvan sekä ajolankojen putoavan alas. Kuljettaja pysäytti välittömästi junan hitaasta nopeudesta johtuen pelkästään veturien suoratoimijarruilla. Junan 19. tyhjä katettu 4-akselinen vaunu oli suistunut myötävaihteen risteyksessä vetäen perässään pois kiskoilta viisi seuraavaa vaunua.

Pääraiteiden liikenne Lahdessa häiriintyi pahasti, koska opastinportaalin kaatuminen aiheutti useamman raiteen ajolankojen putoamisen. Pohjoisen pääraiteen ajolangan putoaminen aiheutti idän suunnasta tulevien matkustajajunien kulun pysähtymisen, joten matkustajia kuljetettiin muilla kulkuneuvoilla määränpäähänsä. Onnettomuudesta aiheutuneet kokonaiskustannukset olivat 278 000 euroa.

Syynä onnettomuuteen oli se, että ensimmäisenä suistuneen vaunun pyörien laipat olivat nousseet vaihteen risteyksen kärjen ja siipikiskon väliseen laippauraan pakkautuneen jään päälle ja edelleen pois kiskoilta. Akselipainoltaan kevyen vaunun tullessa risteykseen sen etummainen teli kääntyi umpeen jäätyneen risteyksen sekä lumi- jäälohkareiden ansiosta sen verran, että pyörän laippa nousi siipikiskon päälle ja pyöräkerta suistui. Vaihteen risteyksen kohdalla ja sen läheisyydessä oli paljon lumi- ja jäälohkareita, joista ainakin osa oli todennäköisesti pudonnut lähtevän junan veturin puskinlevyn sisäpinnasta.

Vastaavanlaisten onnettomuuksien ennaltaehkäisemiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa, että talvikunnossapitoon liittyviä vaihteiden puhdistuksen työohjeita tulisi tarkentaa ja kiinnittää erityistä huomiota jään poistoon.

C2/2009R Tutkintaselostus (pdf, 1.28 Mt)

 
Julkaistu 9.3.2009