B1/2000R Onnettomuus Iissä Akolan vartioimattomassa tasoristeyksessä 9.2.2000

Keskiviikkona 9.2.2000 tapahtui Iissä tasoristeysonnettomuus, jossa Rovaniemeltä Kajaaniin matkalla ollut matkustajajuna M 974 törmäsi vartioimattomassa tasoristeyksessä pakettiautoon ja suistui kiskolta. Junassa oli Dr16-dieselsähköinen veturi ja neljä matkustajavaunua. Matkustajia oli 75 ja junahenkilökuntaan kuului veturinkuljettaja ja kolme konduktööriä. Onnettomuudessa loukkaantuivat veturinkuljettaja, pakettiauton kuljettaja sekä yhdeksän junan matkustajaa.

120 km/h kulkenut juna törmäsi vasemmalta alhaista nopeutta tulleeseen pakettiautoon osuen sen kylkeen tavaratilan liukuoven kohdalle. Veturi suistui alas ratapenkereeltä oikealle puolelle rataa ja kaatui vasemmalle kyljelleen perä menosuuntaan. Myös junan ensimmäinen vaunu kaatui vasemmalle kyljelleen perä menosuuntaan peräpään jäädessä ratapenkereelle ja etupään penkereen sivuun. Kaksi keskimmäistä vaunua suistui kiskoilta, mutta pysyi pystyssä. Viimeisestä vaunusta vain etuteli suistui kiskoilta.

Pakettiauto romuttui onnettomuudessa täysin. Veturi ja ensimmäinen vaunu vaurioituivat pahoin. Myös muiden vaunujen päätyihin tuli vaurioita. Kaikkien vaunujen istuimet säilyivät ehjinä ja pysyivät kiinnityksissään. Rataa vaurioitui noin 200 metriä ja kiskotusta uusittiin noin 50 metrin matkalta. Onnettomuudesta aiheutuneet kokonaiskustannukset olivat noin 20,3 Mmk.

Alhaisella nopeudella tasoristeystä lähestyvän pakettiauton kuljettaja ei havainnut lähestyvää junaa ajoissa. Koska kuljettaja tiesi näkyvyyden vasemmalle olevan huonompi kuin oikealle, on mahdollista, että hän keskittyi liiaksi katsomaan vasemmalle. Lisäksi tuulilasin ja sivuikkunan välinen pilari on voinut olla estämässä näkemistä oikealle yhdessä risteysmerkin ja sen varren kanssa. Kun pakettiauton kuljettaja havaitsi junan, hän ei uskonut enää liukkaan kelin vuoksi ehtivänsä pysäyttää autoa ajoissa, joten hän pyrki kiihdyttämään radan yli. Liukkauden ja huonokuntoisten renkaiden vuoksi auto ei kuitenkaan kiihtynyt riittävän nopeasti.

Pakettiauton kiilautuminen osaksi veturin pyörien alle suisti junan kiskoilta. Veturin esteenraivaaja antoi periksi ja auto meni osittain veturin keulan ja edelleen veturin etupyörien alle.

Vastaavanlaisten onnettomuuksien ehkäisemiseksi tutkintalautakunta suosittaa Dr16-veturin esteenraivaajan vahvistamista ja muodon muuttamista siten, että sen alareuna tulisi lähemmäksi kiskoa sekä Ratateknisten määräysten ja ohjeiden muuttamista vartioimattomien tasoristeysten näkemämääräysten ja risteysmerkkien sijoituksen osalta. Pelastustoiminnan helpottamiseksi tutkintalautakunta suosittaa tasoristeysten varustamista nimikilvillä sekä Ratahallintokeskuksen tasoristeysluettelon täydentämistä paikkakoordinaateilla ja toimittamista hätäkeskuksille. Oulun hätäkeskuksen hälytyspöydät tulisi varustaa lisänäytöillä. Lautakunta suosittaa myös hälytysmuodostelmien parempaa ryhmittelyä, opastus-, ryhmitys- ja odotusalueiden määräämistä pelastustehtävää odottaville resursseille sekä pelastustoiminnan aikaisen tiedottamisen kehittämistä.

B1/2000R Tutkintaselostus (pdf, 0.59 Mt)

  • Suositus S140
  • Suositus S141
  • Suositus S142
  • Suositus S143
  • Suositus S144
  • Suositus S145
  • Suositus S146
  • Suositus S147
  • Suositus S148

 
Julkaistu 9.2.2000