C5/1999R Tavaravaunun suistuminen kiskoilta Kiuruvedellä 16.3.1999

Kiuruvedellä tapahtui tiistaina 16.3.1999 junaonnettomuus, jossa Iisalmesta Ylivieskan kautta Kokkolaan kulkevan tavarajunan vaunu suistui kiskoilta. Onnettomuudessa vaurioituivat suistunut vaunu sekä rataa noin 5 km:n matkalta.

Junan ollessa noin 8 kilometrin päässä Kiuruveden asemalta juna 13:nnen vaunun taka-akselin oikea laakerointi juuttui, minkä seurauksena akseli katkesi. Akselin katkettua vaunun takapää putosi alemmaksi ja aiheutti etupyöräkerran nousemisen pois kiskoilta. Etupyöräkerta jatkoi kulkuaan kiskojen vasemmalla puolella. Kuljettuaan noin 5 kilometrin matkan kiskojen vierellä pyöräkerran oikea pyörä osui tasoristeyksen keskikanteen, jolloin vaunun etuosa kääntyi lisää vasemmalle. Tällöin junan jarrujohto katkesi ja junan jarrut kytkeytyivät. Suistuneen vaunun takapyöräkerta pysyi kiskoilla, mutta etupyöräkerta jäi noin puoli metriä radan sivuun.

Onnettomuuden syy oli se, että vaurioitunut pyöräkerta oli aiemmin ollut lukkiutuneena ilmeisesti junan liikkeellelähdön yhteydessä. Tällöin pyöriin oli syntynyt ns. jarrulovet, jotka aiheuttivat vaunun kulkiessa laakerointiin liian suuren pystysuuntaisen iskumaisen kuormituksen. Laakeri kuumeni, vaurioitui ja lopulta juuttui. Osasyynä laakerin vaurioitumiseen saattoi olla myös voitelun riittämättömyys esim. laakeripesään joutuneen veden takia tai laakerin kuluneisuus.

Vaunun ohittaessa kaksi kuumakäynti-ilmaisinta laakeri oli ollut jo vaurioitunut ja laakeripesän lämpötila oli ollut selvästi muita laakeripesiä korkeampi. Koska siitä huolimatta hälytystä ei aiheutunut, Onnettomuustutkintakeskus ehdottaa kuumakäynti-ilmaisimien hälytysperusteiden ja -rajojen kehittämistä. Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa vaihtoehtoisten valvontatapojen käyttöönottoa tilanteissa, joissa kuumakäynti-ilmaisin ei jostain syystä ole käytössä ja toistaa aiemmin esitetyt suositukset lovipyörä- ja kuumakäynti-ilmaisimien kehittämisestä.

C5/1999R Tutkintaselostus (pdf, 0.29 Mt)

  • Suositus S117
 
Julkaistu 16.3.1999