C3/1999R Säiliövaunujen suistuminen Sköldvikissä 1.3.1999

Maanantai-iltana 1.3.1999 tapahtui Sköldvikin ratapihalla junaonnettomuus, jossa kaksi bensiinilastissa ollutta säiliövaunua suistui vaihteessa kiskoilta. Suistuneet vaunut osuivat viereisellä raiteella olleen vaunuryhmän viimeiseen, ftaalihappoanhydridilastissa olleeseen vaunuun. Ensimmäinen suistunut vaunu vaurioitui törmäyksessä vain vähän, mutta toisen suistuneen vaunun säiliön kylki ruhjoutui törmätessään paikallaan seisseeseen vaunuun. Ftaalihappoanhydridivaunu irtosi teleistään ja kaatui radan viereen. Säiliöihin ei aiheutunut vuotoja.

Onnettomuuden jälkeen palokunta maadoitti ajojohtimen ja suojavaahdotti alueen. Suistuneiden bensiinivaunujen sisältö pumpattiin toisiin vaunuihin, minkä jälkeen vaunujen siirtotyöt voitiin
aloittaa.

Onnettomuuden syy oli se, että vaikka junalle annettiin lähtölupa, vaihdetta V014 ei oltu käännetty kulkutien edellyttämään asentoon.

Onnettomuustutkintakeskus toistaa Sköldvikissä 24.11.1998 tapahtuneen vastaavan onnettomuuden tutkintaselostuksessa annetun suosituksen, jossa suositettiin Sköldvikin ratapihan vaihteen V014 ja vastaavassa käytössä olevien muiden vaihteiden muuttamista sähkökäyttöisiksi, varustamista asennonvalvontakoskettimilla tai vähintäänkin varmistuslukolla.

C3/1999R Tutkintaselostus (pdf, 0.35 Mt)

  • Suositus S112
 
Julkaistu 1.3.1999