C2/1999R Tavarajunan suistuminen Jalasjärvellä 19.2.1999

Perjantai-aamuna 19.2.1999 tapahtui Jalasjärvellä junaonnettomuus, jossa 15 tavaravaunua suistui kiskoilta. Kaskisiin matkalla olleen tavarajunan vaunun akselin oikeanpuoleinen laakerointi vaurioitui, kuumeni ja lopulta juuttui. Noin 9 kilometriä ennen onnettomuuspaikkaa kaksiakselisen vaunun akseli katkesi ja pyöräkerta putosi pois kiskoilta. Pyöräkerta kulki kiskojen vierellä kunnes se ajautui Jalasjärven eteläpuolisessa vaihteessa oikealle. Vaunu kääntyi poikittain, minkä jälkeen myös 14 seuraavaa vaunua suistui. Vaunuissa oli sahatavaraa.

Kiskon vierellä kulkenut pyörä rikkoi kiskon kiinnityksiä ja ratapölkkyjä noin 9 kilometrin matkalta. Jalasjärven ratapihan raiteet sekä turva- ja sähkölaitteet vaurioituivat pahoin. Onnettomuus viivästytti junien kulkua, mikä aiheutti liikenteelle erityisiä vaikeuksia hiihtolomakauden suurten matkustajamäärien takia. Onnettomuuden välittömät kustannukset olivat noin 5 Mmk.

Onnettomuuden syy oli se, että vaunun pyörään oli pyörän lukittumisen seurauksena aiheutunut jarrulovi. Loven vuoksi akselin laakerointiin kohdistui liian suuri iskumainen pystysuora kuormitus. Laakerointi kuumeni, vaurioitui ja lopulta juuttui, minkä seurauksena akseli katkesi.

Vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa lovipyöriä tunnistavien laitteiden käytön lisäämistä ja lovipyörien havaitsemiseen pyrkivän kuuntelun tehostamista. Lisäksi Onnettomuustutkintakeskus toistaa aiemmin annetun suosituksen, jossa suositetaan laakerien kuumakäynnin valvonnan ja siihen liittyvien laitteiden kehittämistä.

C2/1999R Tutkintaselostus (pdf, 0.69 Mt)

  • Suositus S85
  • Suositus S113
 
Julkaistu 19.2.1999