C7/1998R Vaaratilanne junaliikenteessä Vilppulassa 26.4.1998

Vilppulassa syntyi vaaratilanne sunnuntaina 26.4.1998 klo 11.24, kun asemaa lähestyvälle pikajunalle esiopastin näytti "odota aja"- ja pääopastin "aja"-opastetta, vaikka vaihde oli sivulle kohti raidetta III ja junan suurin sallittu nopeus ko. vaihteessa saa olla 35 km/h. Onnettomuudelta vältyttiin, koska lähestyvän junan kuljettaja tiesi tuloraiteen olevan raide III ja että raiteelle mennään sn35-vaihteen kautta. Nähtyään esiopastimen opasteen veturinkuljettaja tiedusteli oliko tuloraide mahdollisesti muuttunut. Kuultuaan junasuorittajalta, että tuloraide oli raide III hän ehti hidastaa junan nopeutta riittävästi ennen tulovaihdetta.

Syynä vaaratilanteeseen oli se, että asetinlaitteen kaikki releet eivät olleet menneet perustilaan. Tämän seurauksena, vaikka kulkutie oli asetettu raiteelle III, opastimet olivat näyttäneet junalle suoraan ajoa eli tuloraiteeksi raidetta II.

Vastaavanlaisten vaaratilanteiden sekä onnettomuuksien välttämiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa samantyyppisten asetinlaitteiden tarkastamista ja tarvittavien lisäkytkentöjen tekemistä tukireleiden purkukytkentöihin.

C7/1998R Tutkintaselostus (pdf, 0.22 Mt)

Suositus S111

 
Julkaistu 26.4.1998