C15/1998R Työmiehen jääminen henkilöjunan veturin alle Varkaudessa 14.9.1998

Radan alittavan rummun korjaustyötä tekemässä olleen ruiskubetonointityöryhmän jäsen jäi 14.9.1998 ohiajavan matkustajajunan veturin alle.

Nelihenkisen työryhmän työvuoro oli päättymässä, joten työnjohtaja oli juuri lähtenyt kävelemään pois työmaalta. Kolme työmiestä jäi työmaalle tekemään joitakin lähtövalmisteluja. Kun pikajuna lähestyi työmaata, yksi työmiehistä oli kyykistynyt lähellä rataa olleelle työkalulaatikolle etsimään rautalankaa. Veturinkuljettaja antoi voimakkaan äänimerkin, jota työmies ei koneiden melun takia kuitenkaan kuullut. Kun toinen työmies yritti varoittaa työtoveriaan, tämä nousi ylös laatikolta ja jäi junan veturin alle. Hän menehtyi saamiinsa vammoihin välittömästi.

Onnettomuuden syy oli se, että työmaalla olevat laitteet ja tarvikkeet oli sijoitettu lähelle rataa siten, että riittävän helppokulkuista ja turvallista kulkureittiä taukokopilta työkalulaatikolle ei ollut. Käytännöksi oli ilmeisesti muodostunut käyttää helpointa kulkureittiä, mikä kulki työmaan vesisäiliön ja radan välistä. Tällöin kulkureitti oli selvästi määräyksien sallimaa turvaetäisyyttä lähempänä rataa.

Onnettomuustutkintakeskus suosittaa työmaiden turvallisuuden parantamiseksi, että aukean tilan ulottuman (ATU) raja merkitään radan välittömässä läheisyydessä olevilla työmailla nauhalla, lippusiimalla tai mieluummin kiinteällä kaiteella.

C15/1998R Tutkintaselostus (pdf, 0.32 Mt)

Suositus S122

 
Julkaistu 14.9.1998