C10/1998R Vaaratilanne junaliikenteessä Oulussa 21.5.1998

Kontiomäeltä saapuva tavarajuna ajoi vaihteen auki aiheuttaen vaaratilanteen Oulussa torstaina 21.5.1998. Saatuaan vaihdemieheltä ilmoituksen, että kulkutie oli turvattu, junasuorittaja antoi tavarajunalle luvan ohittaa punaista "seis"-opastetta näyttävän pääopastimen, koska siihen ei saatu ajon sallivaa opastetta. Lähestyessään pääopastimen jälkeistä ensimmäistä vaihdetta veturimiehistö huomasi sen olevan väärässä asennossa. Hätäjarrutuksesta huolimatta juna ajoi vaihteen auki. Kaksi veturia ja kaksi vaunua meni yli vaihteesta ennen kuin juna pysähtyi. Vaihteen kaksi kääntömoottoria ja vaihteen kieli rikkoontuivat. Kustannuksia aiheutui noin 150 000 mk.

Syynä vaihteen V330 aukiajoon oli se, että vaihde oli jäänyt kääntämättä. Vaihteessa V361 esiintyneet toimintahäiriöt aiheuttivat sen, että vaihdemies ei muistanut kääntää vaihdetta V330 ja hän oletti kulkutien lukitusongelmien johtuvan pelkästään vaihteen V361 satunnaisista toimintahäiriöistä.

Vastaavanlaisten vaaratilanteiden ja onnettomuuksien välttämiseksi Onnettomuustutkintakeskus suosittaa vaihteiden V330, V331 ja V351 asennoista kertovien näyttöjen lisäämistä Oulun junasuorittajan tauluun.

C10/1998R Tutkintaselostus (pdf, 0.18 Mt)

  • Suositus S99
 
Julkaistu 21.5.1998